Kenen on kassavastuu?

30.4.2010 0:00

Kysymys: yhteiskassan vastuusta

Työskentelen Hok-Elannon ravintolassa, jossa on niin sanottu yhteiskassa: ensimmäisenä vuoroon tullut ottaa pohjakassan saliin ja samoilla rahoilla työskennellään koko työvuoro. Useat henkilöt käyttävät kassaa. Illalla tilitystä tehdessä rahaa saattaa puuttua muutamista euroista muutamaan kymmeneen euroon. Työnantajan mukaan olemme maksuvelvollisia. Eli puuttuvan summan korvaavat kaikki vuorossa työskennelleet. Onko tämä laillista? Olen ymmärtänyt että tämä on käytäntö kaikissa Hok-Elannon ravintoloissa.

Hauskaa maksaa töissä käynnistä?

Vastaus

Työntekijöillä ei ole yhteistä kassavastuuta eikä automaattista velvollisuutta korvata kassavajeita.

Työntekijällä on vahingonkorvausvelvollisuus sellaisesta vahingosta, jonka hän on työssään aiheuttanut tahallisesti tai huolimattomalla menettelyllä. Huolimattomuudesta johtuneesta vahingosta on korvattava kohtuulliseksi katsottava määrä. Jos huolimattomuus on vain lievää, ei korvausvelvollisuutta ole. Jos käytössä on yhteiskassa, ei edes vahingonaiheuttajan selvittäminen ole yleensä mahdollista, joten vahingonkorvausta ei voi periä työntekijöiltä. Vaikka kassavajeen aiheuttanut työntekijä olisi tiedossa, ei silloinkaan kassavajeita voi periä, jos kyseessä on vain lievä huolimattomuus. Jos työpaikkanne menettely vaikuttaa olevan vastoin lakia, ota yhteyttä työpaikkanne pääluottamusmieheen.

Annika Rönni-Sällinen
neuvottelupäällikkö

Jäsen, kirjaudu sisään

Jos olet töissä yksityisellä palvelualalla, liittosi on PAM.

Liity nyt

Työttömyysturva