Raamit vääntyivät oikeaan suun taan

2.12.2011 8:30

Anneli Huhtiranta ottaa palkankorotukset mielellään vastaan. Kuva: Annika Rauhala

• Mitä? Raamisopimus toteutui, valtaosa PAMin aloista on mukana.
  • Sisältö? Korotukset, kertaerä ja hallitukselta bonuksena parannuksia työttömyysturvaan ja isyysvapaisiin.

Tiukoille se meni, mutta raamisopimus syntyi, ja sen mukaisesti neuvotellut uudet työehtosopimukset astuvat voimaan myös suurimmalla osalla pamilaisista aloista. Kaupan alan sopimus syntyi viimeisten joukossa aivan takarajan viime hetkillä viikko sitten. Senkin jälkeen jouduttiin vielä jännittämään kuljetusalan neuvotteluja, jotka venyivät yliajalle.

Jos työmarkkinakeskusjärjestöjen välillä solmittu raamisopimus olisi kaatunut, useimmilla pamilaisilla aloilla tes-kierros olisi pitänyt käydä keväällä uudestaan – kenties nykyistä huonommassa taloudellisessa tilanteessa. Myös maan hallituksen tarjoamat parannukset esimerkiksi työttömyysturvaan ja isyysvapaisiin olisi menetetty. Muun muassa kiinteistöpalvelualan pari viikkoa sitten tehty sopimus olisi jäänyt voimaan, mutta siitäkin olisi menetetty kertakorvaus, eli 150 euroa kokoaikaisille, ja osa-aikaisille suhteessa työaikaan.

– Raami tuo työmarkkinoille seuraavaksi pariksi vuodeksi ennakoitavuutta, mikä on yhteiskunnan nykyisessä epävarmassa tilanteessa tervetullutta, sanoi PAMin alojen neuvotteluja vetänyt 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo, kun PAMin sopimusten ratkaisut oli hyväksytty. Neuvotteluja hän kuvasi vaikeiksi.

Kirkkonummen Prisman väki oli maanantaina melko lailla yksimielinen siitä, että sopimus on askel eteenpäin ja palkankorotukset ovat tervetulleita.

– Ihan hyvät korotukset, parempaan suuntaan, Anneli Huhtiranta arvioi työskennellessään lemmikki- ja pakastehyllyjen välissä. Hallituksen tarjoamia työelämän parannuksia hän piti myös asiallisina, vaikkei niistä suurin osa ollut hänelle erityisen ajankohtaisia.

Myös Jaakko Rekola piti korotuksia erityisesti kertaerän huomioonottaen hyvinä.

– Isyysvapaan pidennys on hyvä juttu, askel tasa-arvoisempaan suuntaan, sanoi Anne Hytönen hedelmähyllyjä täyttäessään. Samaa sanoivat myös Rekola ja koti- ja rautaosaston myyntipäällikkö Mikael Hellström.

– Olen käyttänyt kaikki isyysvapaat, ja meidän päällikkömmekin on ollut sitä mieltä, että ne kannattaa pitää, Hellström kertoi.

Palkankorotuksista hänellä ei ollut erityistä mielipidettä, kun taulukot eivät häntä suoranaisesti koske. Hän piti niitä kuitenkin positiivisina, kun alan palkoilla esimerkiksi yksin asuvan ja asuntolainaa maksavan talous on tiukalla.

Näitä hallitus tarjoaa:

• Vuorotteluvapaa: Korvaustasoa ei lasketakaan.
  • Isyysvapaa: Kahden viikon pidennys.
  • Työttömyyskorvaus: Lomakorvaus ei enää lykkää työttömyyskorvauksen saamista.
  • Soviteltu päiväraha: Työaikaraja nousee 80 prosenttiin, jolloin useampi saa korvauksen.
  • Vuokratyö: Selvitetään vuokratyöntekijöiden asema ja korjataan puutteita.

Tuomas Lehto

Jäsen, kirjaudu sisään

Jos olet töissä yksityisellä palvelualalla, liittosi on PAM.

Liity nyt

Työttömyysturva