Töihin vain kun kutsutaan

12.3.2010 0:00

Ilmiö

Kaupan työpaikoilla ahkeroi ihmisiä, jotka kutsutaan töihin silloin tällöin.

Entä sitten? He ovat työelämän lainsuojattomia.

Tarvittaessa töihin kutsuttava on pelinappula, mutta pelin sääntöjen ulkopuolella. Kaupan työehtosopimus koskee häntä vain palkan ja vuosiloman osalta. Sairausajan palkkaa ei tule. Häntä sanotaan joskus myös nollatuntilaiseksi, sillä hänellä saattaa olla työsopimus viikkotyöajalla nollasta johonkin.

Todellisuudessa moni tästä väestä tekee töitä kuten vakituiset osa-aikaiset. He lukevat etukäteen tulevat työvuoronsa listoilta kuten muutkin, mutta talousvaikeuksien tullen heidän nimensä poistuvat työvuorolistoilta ensimmäisenä.

Sopimussihteeri Mia Suominen PAMista sanoo, että tarvittaessa töihin kutsuttavien määrä on kasvanut. Ilmiö on kaupan alalla alkanut näkyä myös varastoissa.

Suominen ihmettelee, eivätkö työnantajat enää suunnittele töiden kulkua.

– Tuntuu, että tehokkuuden tavoittelu lyö yli niin, että asiakaspalvelun laatu ja työntekijöiden asema jäävät toissijaiseksi, hän sanoo ja lisää, että joustavuutta saa jo työajan tasoittumisjärjestelmästä, jos sitä vain halutaan ja osataan käyttää.

Kaupan liitto näyttää heränneen ilmiöön. Se ohjeistaa työnantajia harkitsemaan tarkoin tällaisen työsuhteen käyttöä. Se muistuttaa, että työsopimuslaki tuntee vain kahdenlaisia työsopimuksia: toistaiseksi voimassa olevia ja määräaikaisia.

– Tarvittaessa töihin kutsuttavan työsuhde alkaa periaatteessa uudestaan joka kerta, kun hänet kutsutaan työhön, sanoo sopimussihteeri Saara Aikio, joka Suomisen tavoin työskentelee PAMin kaupan yksikössä. Työsopimuslaki sanoo, että jos määräaikaisuus uusitaan ilman perusteltua syytä toistamiseen, työsopimus katsotaan toistaiseksi voimassa olevaksi.

Tarvittaessa työhön kutsuttavia pitäisi palkata vain silloin, kun vakiväki loppuu vaikka epidemian iskiessä. Heidän nimensä eivät siis voi näkyä työvuorolistalla.
Työsopimuksen pitäisi vastata todellisuutta. Jos työaika tulee mitattavaksi oikeudessa, ratkaisussa painaa työntekijän oma työaikaseuranta, vaikka työsopimuksessa lukisi nolla tuntia. Helpompaa lienee kuitenkin saattaa työsopimus ajan tasalla luottamusmiehen avustuksella jo aikaisemmin.

Tiina Ritala

Jäsen, kirjaudu sisään

Jos olet töissä yksityisellä palvelualalla, liittosi on PAM.

Liity nyt

Työttömyysturva