Työehtosopimus

Työehtosopimukset

PAM neuvottelee yksityisille palvelualoille työehtosopimukset yhdessä työnantajaliittojen kanssa. Työehtosopimus on palvelualojen työtä määrittelevä perussopimus. Siinä sovitaan mm. palkasta, työajasta, sairausajanpalkasta, arkipyhäkorvauksista jne.

Työehtosopimusten ehdot ovat minimiehtoja, joita työnantajan tulee vähintään noudattaa kaikkiin työntekijöihinsä, myös kesätyöntekijöihin. Kun siis solmit työsopimusta työnantajan kanssa, pidä mielessä, että sitä ei saa sopia heikommin ehdoin kuin mitä työehtosopimus määrää. Kannattaakin aina tarkistaa työsuhteen vähimmäisehdot oman alan työehtosopimuksesta.

PAM on edunvalvoja

PAM valvoo, että PAMin jäsenten työpaikoilla noudatetaan työehtosopimusta. Liittymällä PAMiin varmistat taustaturvan työelämään. Lähin apu löytyy työpaikalta: luottamusmies on työpaikalla PAMin jäseniä varten. Häneltä voit kysyä, mitä työehtosopimusta työpaikallasi noudatetaan. Ja auttaa hän sinua muissakin työsuhteeseesi liittyvissä jutuissa. Rohkeasti siis luottamusmiehen juttusille, olipa kysyttävää arkisista työasioista tai jostain ongelmasta.

Työehtosopimukset pähkinänkuoressa

Jäsen, kirjaudu sisään

Jos olet töissä yksityisellä palvelualalla, liittosi on PAM.

Liity nyt

Työttömyysturva