Sisältö:
Tervetuloa webinaariin Barona Horecalaisille ke 31.3. klo 12–13
Kerro terveisesi PAMille
Suosittele jäsenyyttä

Hei Barona Horecan työntekijä!

Olet oman alasi ammattilainen, ja edustat merkittävää osaa PAMin jäseniä, jotka tekevät töitä majoitus- ja ravitsemisalalla.

Kysyimme loka-marraskuussa teidän kuulumisianne Barona Horecassa.  Kysely lähetettiin kaikille Barona Horeca Oy:ssa työskenteleville PAMin jäsenille. Kyselyyn vastasi lähes sata henkilöä. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Kaikille jäsenille tehdyn kyselyn mukaan vuokratyötä tekee noin 6 % kaikista jäsenistä. Vuokratyö on poikkeavaa perinteisiin työsuhteisiin verrattuna ja se näkyy myös jäsentemme arjessa, sillä peräti 54 % vastanneista kertoo työskentelevänsä 2–5 eri ammattinimikkeellä.

PAMin jäsenkyselyn perusteella vuokratyötä tekee 6% koko jäsenistöstämme. Vuokratyö on poikkeavaa perinteisiin työsuhteisiin verrattuna ja se näkyy myös jäsentemme arjessa, sillä peräti 54% vastanneista kertoo työskentelevänsä 2-5 eri ammattinimikkeellä.

Vinkkaa myös työkavereillesi kampanjasivusta! Yhteisiä asioita kannattaa ottaa puheeksi työkavereiden kanssa ja kertomalla pam.fi/baronahoreca -sivusta leviää tieto laajemmalle yleisölle!

Kiitos hurjasti avustasi!

Koronan vaikutus työskentelyyn Barona Horecalla

Koronan vaikutus työskentelyyn Barona Horecalla

Korona-aika on kurittanut erityisesti majoitus- ja ravitsemisalaa, eikä vuokratyö ollut poikkeus. Barona Horecan kyselyyn vastanneista 60 prosentilta peruttiin vähintään muutamia vuoroja, joista 29 prosentilta peruttiin useita työvuoroja. Koronan alkaessa myös Barona Horeca joutui käynnistämään yt-neuvottelut, jotka koskivat osaa henkilökuntaa. Neuvottelut käytiin hyvässä hengessä henkilöstön edustajien kanssa.

Työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät

Vuokratyöntekijät tunnetusti venyvät ja paukkuvat keikkojen välillä, sairastavat minimaalisesti ja vapaa-aika on välillä erittäin kortilla. Halusimme selvittää, mitkä asiat vaikuttavat jäsenten omaan työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen arvioimalla työsuhteeseen vaikuttavia asioita asteikolla 1 (erittäin tärkeä) 5 (vähiten tärkeä).

Tärkeimmät työhyvinvointiin vaikuttavat asiat olivat vastaajien mukaan palkkaus ja työtarjousten sopivuus. Vastauksissa nousi myös ilmi, että työvuorotarjousten tasa-arvoinen jakaminen ja peruuntuneiden vuorojen korvaaminen vaikuttavat työhyvinvointiin ja sitoutumiseen työnantajaan.

Palkkaus ja vuorojen peruuntuminen

Vastanneista 67 prosenttia saa työsuhteessaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja sopimuspalkka (asiakasyrityskohtainen) oli yleisempi pääkaupunkiseudulla kuin muualla Suomessa. 25 prosenttia vastaajista on neuvotellut itse palkkansa asiakasyrityksen kanssa.

Yli puolet vastaajista (64%) ei saa korvaavaa vuoroa perutun tilalle ja vain kuudesosalle maksetaan palkka kotiin. Jos perutun vuoron tilalle löytyy korvaavia töitä, niin suurin osa saa peruttua vastaavan keikan. Vain kymmenesosa vastaajista on saanut lyhyempiä vuoroja tilalle.

Tarve koulutetulle työntekijöiden edustajalle

Luottamusmiehet ovat PAMin tärkeimmät edustajat työpaikalla. Jäsenet ovat valinneet heidät edustamaan henkilöstöä yhteistoimintamenettelyssä. He myös neuvovat jäseniä työehtosopimuksiin liittyvissä kysymyksissä.

93 % työntekijöistä haluaisi työpaikalle luottamusmiehen

Vastaajista 93 prosenttia pitäisi hyvänä, että myös Barona Horealla olisi henkilöstön valitsema luottamusmies, jonka kanssa voisi keskustella mahdollisista epäselvyyksistä ja työnteosta.

Tämä on erinomainen tulos ja viemme toivetta eteenpäin Barona Horecan edustajille.

Yhdyshenkilöitä tarvitaan

Kyselyssä tiedusteltiin halukkuutta ryhtyä PAMin yhdyshenkilöksi. Saimme mahtavan porukan ympäri Suomen mukaan toimintaan. Jos mielenkiintosi heräsi, niin jätäthän yhteystietosi kyselylomakkeella!

Yhdyshenkilöksi voi ryhtyä kuka tahansa PAMin jäsen. Yhdyshenkilö on kirjaimellisesti yhteys liiton ja työpaikan välillä. Yhdyshenkilö saa itselleen ja työkavereilleen ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa PAMista. Työntekijöiden paremman arjen kannalta yhdyshenkilöiden rooli on erittäin tärkeä, sillä vuokratyöyrityksiin ei toistaiseksi ole mahdollista valita luottamusmiestä.

Heräsikö mielenkiintosi - tule mukaan webinaariin!

Järjestämme Barona Horecan työntekijöille webinaarin ke 31.3. klo. 12-13. Webinaariin pääset tästä linkistä

Webinaarissa käymme kyselyn tuloksia läpi, kerrotaan yhdyshenkilöydestä ja vieraanamme ovat PAMin sopimusyksiköstä asiantuntijat Marianne Friman ja Sirpa Moilanen.

Voit lähettää kysymyksiä etukäteen sami.kaita(at)pam.fi, puh. 044 709 7096 tai alla olevalla lomakkeella. Täyttämällä lomakkeen osallistut myös arvontaan!

Liity jäseneksi!

Etkö vielä ole PAMin jäsen? Ei hätää, voit lukea lisää jäsenyyden edusta ja liittyä jäseneksi PAMin nettisivuilla.

Kerro meille mitä sinulle kuuluu!

Me Palvelualojen ammattiliitossa haluamme osaltamme parantaa vuokratyöntekijöiden asemaa työmarkkinoilla ja siihen tarvitsemme juuri sinun apuasi!

Kerro alla olevalla lomakkeella terveisesi kampanjatiimille ja liitolle. Vastaukset käsitellään täysin anonyymisti, ellet sitten halua että sinuun ollaan yhteydessä esim. lisätietojen antamiseksi.

Olet myös erittäin tervetullut mukaan yhdyshenkilöksi!

Barona Horecan työntekijä - ota yhteyttä!

Arvomme kaikkien viestiä lähettäneiden kesken kaksi (2) kappaletta 50 € lahjakortteja ImageWearille. Lahjakortin voi käyttää liikkeessä tai verkkokaupassa. Arvonta on voimassa 31.3.2021. saakka. Voittajat arvotaan 1.4.2021. Voittajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

Huolehdi, että myös työkaverisi on PAMin jäsen!

Suosittele PAMia kavereillesi. Kun kaverisi liittyy PAMiin, saat palkinnoksi S-ryhmän lahjakortin! Myös kaverisi hyötyy: hän saa turvaa työelämäänja mahtavat jäsenedut, mm. CityShoppari-sovelluksen! Suosittele jäsenyyttä täällä

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle