15.09.2022 klo 10.22

Lisää liksaa

Kohta PAM neuvottelee taas palkoista työnantajaliittojen kanssa. Moni voi kysyä, että juurihan työehtosopimukset neuvoteltiin, miten nyt taas ollaan neuvottelupöytään menossa. Taustalla on kaksi syytä.

Ensinnäkin viimeisimmissä ratkaisuissa sovittiin palkankorotukset vain sopimuskauden ensimmäiselle vuodelle, toisen vuoden korotukset jäivät erikseen sovittaviksi. Toisekseen pamilaisten alojen työehtosopimuskaudet ovat hajautuneet varsin pitkälle jaksolle. Ensimmäisten mahdollinen sopimuskatko on jo lokakuun lopussa ja viimeisten vasta huhtikuun lopussa. Näin siis voi sanoa, että neuvottelut ovat kesää lukuun ottamatta lähes koko ajan käynnissä.

Palkkaneuvotteluihin lähdetään nyt vaikeasta asetelmasta. Ennätyskorkea inflaatio on laskenut palkansaajien reaaliset ansiot alle vuoden 2015 tason. Pienipalkkaisella, jolla jo ennestään kaikki raha menee välttämättömään, tilanne on todella hankala.

PAMin elokuussa julkaistun suhdannebarometrin mukaan vastaajista 36,8 % odottaa oman taloudellisen tilanteensa heikentyvän tulevan vuoden aikana. Sähkön hinta on Putinin toimien vuoksi ennätyksellisen korkealla ja myös ruoan ja polttoaineiden hinnoissa on nähty roimaa nousua.

Inflaation vuoksi sosiaaliturvaan, eläkkeisiin, ja vuokriin on tehty indeksikorotuksia. Kohonneiden kustannusten tulee näkyä myös työn hinnassa. Palkansaajilla on yhtä lailla oikeus saada oma osuutensa.

Tällä hetkellä monelta taholta viestitään suorastaan maailmanlopun ennustuksia ja varoitellaan sekä palkkainflaatiokierteestä että taantumasta. On selvää, että moni joutuu miettimään omia kulutustottumuksiaan ja säästämään sähköä - mikä muutenkin on fiksua. Mutta paniikin luominen ja kulutuksen leikkaaminen kaikkialla ei tuo mitään hyvää. Erityisesti palvelualoille ylenpalttinen pelottelu on myrkkyä. Tässä tilanteessa on erityisen tärkeää turvata ihmisten ostovoimaa ja luoda luottamusta tulevaan. Jos nekään, joilla edelleen olisi varaa kuluttaa, eivät sitä tee, on kierre alaspäin valmis.

Myyjät, siivoojat, vartijat ja muut palvelualojen työntekijät tarvitsevat kunnon palkankorotukset, jotta pärjäävät ja talouden rattaat pysyvät pyörimässä.

Yrityksillä on palkanmaksuvaraa eikä tulevaa kysyntää pidä leikata turhalla pelottelulla.

Annika Rönni-Sällinen

PAMin puheenjohtaja. Oikeudenmukaisuuden edistäjä, heikompien puolustaja.

Samalta kirjoittajalta

Tilaa PAMin blogit

Tilaamalla PAMin blogit saat sähköpostiisi kunkin blogikirjoituksen aina tuoreeltaan!