TASA-ARVO - 03.12.2021 klo 10.00

Miksi sulla on isompi palkka kuin minulla?

PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä kummastelee EK:n suhtautumista palkka-avoimuuslainsäädäntöön.

Palkka-avoimuus puhuttaa Suomessa ja maailmalla. PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä katsoo, että palkka-avoimuutta lisäämällä pystytään tehokkaasti puuttumaan perusteettomiin palkkaeroihin.

Palkka-avoimuuslainsäädäntöä valmistellut työryhmä sai raporttinsa valmiiksi marraskuussa. Valmistelua pyrittiin tekemään kolmikantaisesti, mutta Elinkeinoelämän keskusliitto poistui ryhmästä ovet paukkuen. Tämä ei ollut yllättävää. Jo aikaisemmin EK oli aloittanut voimallisen kampanjoinnin lakihanketta vastaan.

EK kävi kyselemässä kadunmiehiltä ja -naisilta, olisiko kivaa, jos naapurit tietäisivät palkkasi suuruuden. Tämän keskusliitto teki siitä huolimatta, että palkka-avoimuuslainsäädännössä ei missään vaiheessa ole ollut kyse palkkojen nähtäville läväyttämistä paljon julkisuutta saaneiden verotietopaljastusten tapaan.

EK:n kanta on nurinkurinen. Se on vuolaasti kannattanut palkkatietämyksen lisäämistä avoimuuden asemasta. Palkkatietämyksen lisäämisessä on kyse ihmisten tietoisuuden kasvattamisesta siitä, mistä heidän palkkansa koostuu ja millaisia mahdollisuuksia ihmisillä on vaikuttaa heidän omaan palkkaansa.

Sama vinoutunut viestintä on jatkunut nyt, kun palkka-avoimuustyöryhmä on jättänyt loppuraporttinsa. EK väittää, että työntekijöiden tietämys toistensa palkoista aiheuttaisi kateutta. Ja vielä, että työnantajien olisi vaikeaa palkita työntekijöitä hyvistä työsuorituksista, jos palkat olisivat avoimia, koska joku kuitenkin kokisi tulleensa syrjityksi. Monet ovatkin itseni tavoin ihmetelleet, mihin EK tämän näkemyksensä perustaa.

"Vai sitäkö tässä pelätäänkin, että paljastuuko palkka-avoimuuden myötä selittämättömiä syitä palkkaeroille?"

Jos palkkaerot ovat perusteltuja, kuten niiden pitää aina olla, ei työpaikalla pitäisi olla mitään aihetta kokea eriarvoisuutta asiasta. Jos pientä kateutta aiheutuisikin, eikö se nimenomaisesti toimisi työmotivaation lisääjänä? Moni voi ajatella, että jos nyt nostan suoritetta, saatan myös olla oikeutettu tuohon samaan. Vai sitäkö tässä pelätäänkin, että paljastuuko palkka-avoimuuden myötä selittämättömiä syitä palkkaeroille?

Palvelualoilla väitetään herkästi, että palkkasyrjintää ei voi olla, koska ollaan palkkataulukoissa. Tarkemmin tutkittaessa usein kuitenkin löytyy niitä hyvien tyyppien hys-hys-lisiä, joita ei missään taulukoissa näykään. Viimeisimmän Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimuksen mukaan naisten palkkakuilu oli kaupan alalla jopa 3,5-11,5 prosenttia ja kiinteistönhoidossa ja siivouksessa 3,4-11 sekä marava-aloilla 1,1-7,3 prosenttia.

Tarve palkka-avoimuudelle tulee siitä, että nykyisellään on erittäin vaikeaa vaatia samaa palkkaa samasta työstä. Kun ei ole tietoa palkoista, ei voi saada käsitystä yhdenvertaisen kohtelun toteutumisesta. Tilastot näyttävät jatkuvaa vinoumaa palkoissa, joten ongelma on todellinen.

Luottamushenkilöt voivat tälläkin hetkellä saada tietoa ja vaatia puuttumista perusteettomiin palkkaeroihin. Mutta entä jos ei osaa epäillä, eikä siksi ymmärrä ottaa luottamushenkilöön yhteyttä? Samasta aiheesta keskustellaan parhaillaan ympäri Eurooppaa, koska Euroopan unionin komissiossa on valmistelussa palkka-avoimuusdirektiivi.

Erika Kähärä

PAMin työympäristöasiantuntija, jonka sydänasiaa ovat ihmisten terveelliset ja turvalliset työolot sekä tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtelu työelämässä.

Samalta kirjoittajalta

Tilaa PAMin blogit

Tilaamalla PAMin blogit saat sähköpostiisi kunkin blogikirjoituksen aina tuoreeltaan!