TASA-ARVO - 08.03.2021 klo 09.00

Palvelualojen naiset, pitäkää melua itsestänne – hyvää naistenpäivää!

Hyvää naistenpäivää Sinulle, joka olet ollut lomautettuna jo lähes vuoden, Sinulle, jonka työtulot entisestään pienenivät aukiolorajoitusten, osa-aikaistamisen tai lomautusten seurauksena, sekä Sinulle, joka parhaillaan pelkäät työpaikkasi menettämistä.

Hyvää naisten päivää Sinullekin, joka jaksat hymyillä ja palvella asiakkaita, vaikka mielessäsi kaihertaa pelko asiakkaan yskiessä vieressäsi ilman maskia. Hyvää naisten päivää Sinulle, joka opetat, hoidat ja hoivaat koronasta huolimatta tai juuri siitä syystä!

Uskallan toivottaa hyvää naisten päivää ja kiittää tekemästänne työstä juuri tänään, sillä mitä suurimmalla todennäköisyydellä olet nainen. Jos olet mies, sama kiitos ja hyvän naistenpäivän toivotus kuuluu tietysti sinullekin. Työskentelet naisvaltaisella alalla ja niihin korona on vaikuttanut mitä suurimmassa määrin.

Korona on kohdellut kovimmin niitä, jotka ovat jo ennestään heikoimmassa asemassa. Nuoret pätkä- ja osa-aikatyötä tekevät jäivät ensimmäiseksi ilman työtunteja ja he ovat kokeneet eniten toimeentulovaikeuksia. Heistäkin valtaosa on naisia.

Toimialoista matkailu- ja ravintola-ala on vahvasti naisvaltainen. Kuten hyvin tiedetään, se on kärsinyt koronasta pahasti. Eri palvelualoilla korona on vaikuttanut eri tavoin, mutta myös alojen sisällä hankalimmassa asemassa ovat naiset. Esimerkiksi kaupan sektorilla koronan kärsijä on erikoiskauppa, mutta sen sisällä koronan vaikutukset osuvat eniten naisvaltaiseen vaate- ja jalkinekauppaan. Vaateliikkeissä myyjiä on osa-aikaistettu ja kenkäkauppaketjuja on lopetettu. Kiinteistöpalvelualalla juuri naisvaltainen siivoojien ammattikunta on se, missä on eniten lomautuksia.

Toisaalta työnsä säilyttäneistä palvelualan ammattilaiset kohtaavat ihmisiä ja pelkäävät oman läheisten terveyden puolesta. Heillä ei ole mahdollisuutta siirtyä etätyöhön.

Kysyimme jäseniltämme heidän kokemuksistaan viimeisen vuoden ajalta. Kertomukset ovat karua luettavaa: juuri ostettu koti on jouduttu myymään, omasta asunnosta luovuttu ja muutettu takaisin vanhempien luo. Elämä on päivästä toiseen pelkoa siitä, saadaanko laskut maksettua ja lapsille ruokaa pöytään.

Koska koronakriisi on kohdannut pahimmin naisia ja jäsenistämme lähes 80 % on naisia, oletan että valtaosa näistäkin kertomuksista on naisten kertomuksia. Nämä naiset purevat hammasta ja kärsivät hiljaa. Niin kuin niin monet naiset ovat kautta vuosien ja vuosisatojen tehneet.

Tähän hiljaisuuteen pitäisi saada loppu. Se olisi alalla työskentelevien miestenkin etu. On tärkeä tehdä näkyväksi se, mitä koronan taloudellisten seurausten takana on: inhimillistä murhetta ja kärsimystä, masennusta, säästämistä lääkkeistä ja sairaalakäynneistä. Olisi jo korkea aika saada työntekijöille taloudellista lisätukea, normaali työttömyyspäiväraha ei tässä tilanteessa enää riitä.

Palvelualojen naiset, pitäkää kerrankin melua itsestänne – edes näin naistenpäivänä!

Annika Rönni-Sällinen

PAMin puheenjohtaja. Oikeudenmukaisuuden edistäjä, heikompien puolustaja.

Samalta kirjoittajalta

Tilaa PAMin blogit

Tilaamalla PAMin blogit saat sähköpostiisi kunkin blogikirjoituksen aina tuoreeltaan!