SOPIMUSJÄRJESTELMÄ - 18.03.2021 klo 12.23

Parannetaan minimiehtoja – sekä naiset että miehet kiittävät

Kuva: Getty Images

Yksi liittojen sopimien minimityöehtojen hyvistä puolista on, että ne takaavat myös samat työehdot naisille ja miehille. Näin ei aina ole ollut.

Ammattiliitot haluavat kaikille työntekijöille samat vähimmäistyöehdot. Työnantajille tavoite ei ole niin mieluisa, sillä ne haluavat lisätä omaa päätösvaltaansa. Käytännön elämä on osoittanut, että sopiminen on järkevää tasaisen menon ja rauhallisten työpaikkojen varmistamiseksi.

Työnantajan tavoitteena on, että työehdoista päästään neuvottelemaan nykyistä pienemmän porukan kanssa. Työnantaja on vahvempi silloin, jos se neuvottelee tiimin tai toimipisteen kanssa kuin että toisena osapuolena olisi koko henkilöstö. Paikallisesti on helpompaa hajottaa ja hallita.  Erityinen huolenaihe uudessa tasapainotilanteessa on sukupuolten tasa-arvo. Mitä tasa-arvokehitykselle tapahtuu, jos minimityöehdot eivät olekaan enää kaikille samat?

"Naisten ja miesten palkkaero on noin 16 prosenttia."

Paikallisen sopimisen lisääminen johtaa väistämättä palkkojen ja työehtojen eriytymiseen, se onkin mallin sisäänkirjoitettu tavoite. Suomessa on Euroopan mittakaavassa erityisen segregoituneet eli eriytyneet työmarkkinat. Se tarkoittaa, että meillä on edelleen erityisen vahva käytännön jako naisten ja miesten töihin. On normi, että miesten työt ovat jostain syystä arvokkaampia, ja niistä maksetaan parempaa palkkaa. Naisten ja miesten palkkaero on noin 16 prosenttia. Tätä selitetään mielellään naisten ja miesten erilaisilla töillä, vanhempainvapailla ja lyhyemmillä työajoilla.

Työnantajalla on motiivi edistää paikallista sopimista eriyttämällä työehtoja ja palkkaa. On helpompaa palkita mieleisiään työntekijöitä, kun ehdot joustavat sekä ylös että alaspäin. Huoleni on, että tämä alaspäin joustavuus koskee jatkossa useammin naisvaltaisia kuin miesvaltaisia työpaikkoja. Selitykset ovat samoja vanhoja: erilaiset miesten ja naisten työt, vanhempainvapaat ja lyhyemmät työajat.

Usein lääkkeeksi sukupuolten välisen palkkaeron korjaamiseen tarjotaan sitä, että naisten pitäisi pyytää enemmän palkkaa. Me PAMissa tiedämme, että palvelusektorin työntekijätehtävissä työskennellään hyvin pitkälti ns. taulukkopalkoilla. Meille työehtosopimuksen tuomat minimiehdot korostuvat, joten pidetään niistä kiinni.

Ismo Kokko

PAMin sopimuspäällikkö. Neuvottelija, jonka kiinnostuksen kohteina ovat työehdot ja työntekijöiden aseman parantaminen. Parikymmentä vuotta ay-liikkeen palveluksessa on opettanut, että maailma ei ole vielä valmis.

Samalta kirjoittajalta

Tilaa PAMin blogit

Tilaamalla PAMin blogit saat sähköpostiisi kunkin blogikirjoituksen aina tuoreeltaan!