Hiusalan tilanne

PAMin tavoitteena on neuvotella työehtosopimus, joka takaa minimityöehdot työntekijöille. Me täällä Palvelualojen ammattiliitossa olemme läpi historian neuvotelleet työnantajaliiton kanssa minimiehdot hiusalan työntekijöille. Nyt olemme aivan uudenlaisessa tilanteessa. Vuosi sitten Suomen Hiusyrittäjät irtisanoi työehtosopimuksen, jossa noista minimiehdoista on sovittu, eikä halunnut neuvotella uutta. Elokuusta lähtien olemme yrittäneet neuvotella uuden työehtosopimuksen Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n kanssa, jonne iso osa alan suurimpia yrityksiä on siirtynyt.

Mitäkö tämä tarkoittaa? Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla hiusalan työntekijänä ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta, joka määrittelee esimerkiksi sen, mikä on alalla vähimmäispalkka eri tehtävissä, miten sairausajalta maksetaan palkkaa tai saatko lomarahaa.

Meidän mielestämme hiusalan työntekijöillä pitää olla minimimääräykset turvanaan. Kun ne on sovittu työntekijöiden PAMin ja yrittäjien työnantajaliiton välillä, liitot myös valvovat niiden toteutumista. Tämä tarkoittaa, että asiat menevät oikein työsuhteessa ja saat sinulle kuuluvan palkan.

Neuvontapuhelin auttaa

Jos tarvitset lisätietoja tai jokin mietityttää hiusalan asioissa, voit soittaa meille PAMiin hiusalan omaan neuvontapuhelimeen. Tavoitat meidät numerosta 044 716 8692 arkisin kello 10-15.

Voit löytää lisätietoa myös kokoamistamme vastauksista usein kysyittyihin kysymyksiin.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa