Liity PAMiin:

• varsinaiseksi jäseneksi, jos olet töissä yksityisellä palvelualalla, esim. vähittäiskaupassa, matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelualalla, hiusalalla tai kiinteistöpalvelu- ja turvallisuusalalla
  • Liity opiskelijajäseneksi, jos opiskelet palvelualan ammattiin etkä käy töissä samaan aikaan.

Kun olet PAMin jäsen, voit olla huoletta töissä

Pidämme huolen siitä, että sinua kohdellaan oikeudenmukaisesti, palkkasi maksetaan oikein ja työssäsi noudatetaan lakeja ja sopimuksia. PAMin jäsenenä saat apua, jos jokin on epäselvää tai vaivaa mieltä. Voit aina kysyä neuvoa työpaikan luottamusmieheltä tai PAMin palvelukanavista, jos et tiedä onko palkkasi oikein, millaisia työvuoroja sinun kuuluisi saada, onko sinulla oikeus lisätyötunteihin, miten ylityöt korvataan tai onko työsuhteesi päätetty oikeilla perusteilla. Jos työelämässäsi tulee isompia ongelmia, käytössäsi ovat myös PAMin oikeus- ja lakimiespalvelut.

PAM neuvoo jäseniään työsuhdeasioissa vuosittain n. 50 000 kertaa ja ratkaisee n. 1000 erimielisyystapausta. Suurin osa työpaikkojen erimielisyyksistä koskee sitä, että työntekijälle on maksettu liian vähän palkkaa.

PAMin ja työttömyyskassan jäsenenä sinulle kuuluvat:

• työehtosopimus (sis. paremmat työehdot ja palkat, jotka liitto neuvottelee puolestasi)
  • työpaikallasi luottamusmies, jolta saat tukea ja neuvoja ongelmissa
  • liiton työsuhde- ja jäsenneuvontapalvelut
  • oikeusapu ja lakimiehen palvelut, jos tarvitset niitä työsuhdeasioittesi hoidossa
  • ansiosidonnainen työttömyysturva, jos jäät työttömäksi.
  • materiaalia työehtojen valvontaan
  • upeat jäsenedut, joista saat satojen eurojen hyödyn, katso edut tästä

Jäsenmaksu

PAMin jäsenmaksu on 1,5 % bruttopalkasta. Esim. 1000 €:n palkasta jäsenmaksu on 15 € ja 2000 €:n palkasta 30 €. Maksamastasi jäsenmaksusta saat osan takaisin verovähennyksenä. Jäsenmaksu hoituu helpoiten, kun valtuutat palkanlaskennan veloittamaan sen suoraan palkastasi. Opiskelijajäsenyys on täysin ilmainen, jos sinulla ei ole palkkatuloja eikä tyttömyyskassasta makseta päivärahaa.

Katso täältä, mitä kaikkea saat jäsenmaksulla!

Opiskeletko?

Opiskelijajäsenyys

Jos opiskelet palvelualan ammattiin, liity PAMin opiskelijajäseneksi. Jäsenyys on ilmainen! Opiskelijajäsenellä on lähes kaikki samat jäsenedut kuin normaalijäsenelläkin (ei oikeutta työsuhdeneuvontaan eikä oikeudellisiin palveluihin).

Jos opiskelet ja teet töitä palvelualalla

Jos työskentelet opintojen ohella, kannattaa sinun liittyä PAMin varsinaiseksi jäsenyydeksi ja maksaa jäsenmaksua palkkatuloistasi. Silloin kerrytät työssäoloehtoa, joka on edellytys ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Kun valmistut omalle alallesi, voit vaihtaa liittoa ja PAMin jäsenyyden aikana kerryttämäsi työssäoloehto seuraa mukana.