Liiton vaihtaminen

Milloin kannattaa vaihtaa toisesta liitosta ja/tai työttömyyskassasta PAMiin?

Jos vaihdat työpaikkaasi ja menet töihin pamilaiselle alalle, PAM on sinulle oikea liitto. PAMiin kuuluvia aloja ovat mm.:

• Kaupan ala
  • Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluala
  • Hiusala
  • Siivous- ja kiinteistöala
  • Vähittäis- ja tukkukauppa
  • Apteekki
  • Vartijat
  • Erityisalat
  • Esimiehet

Jos haluat pelkän työttömyysturvan lisäksi kaikki oman alasi ammattiliiton palvelut ja jäsenedut ja edunvalvonnan liity PAMiin.

Helpoin tapa on täyttää liittymislomake verkkopalvelussa ja valtuuttaa lomakkeella PAM hoitamaan liiton vaihto puolestasi.

Täytä lomakkeeseen tiedot edellisestä liitostasi ja kassastasi. Rastita myös kohta, jossa valtuutat PAMin hoitamaan liiton vaihdon puolestasi. Silloin sinun ei tarvitse itse hoitaa asiaa vanhan liittosi kanssa ja jäsenyytesi ja työttömyysturvasi jatkuu katkotta. Työttömyyskassalain mukaan henkilö ei voi olla samanaikaisesti kahden työttömyyskassan jäsen. Muista kuitenkin itse kertoa työnantajallesi/palkanlaskijallesi liiton vaihdoksesta, jotta he maksavat jäsenmaksusi oikeaan liittoon heti siirryttyäsi.

Jos olet jo eronnut vanhasta liitostasi, on tärkeää että liityt PAMiin liittymislomakkeen 30 päivän kuluessa erostasi. Tällöin jäsenyytesi ja työttömyysturvasi eivät katkea. Muista täyttää kohdat edellinen liitto ja valtuutus kuten edellä kerrottu.

Jatkuuko työttömyysturvani liiton vaihdossa katkotta?

Tärkeää on huolehtia siitä, että siirtyminen vanhasta liitosta ja kassasta uuteen tapahtuu viimeistään 30 päivän kuluessa, jotta jäsenyytesi ei katkea. Työttömyysturvasi jatkuu katkotta, kun vaihdat liittoa ja kassaa niin, että jäsenyys ja jäsenmaksut edelliseen liittoon ovat kunnossa siirtymispäivään saakka.

Jos siirryn toisesta liitosta ja/tai kassasta PAMin, jatkuuko automaattinen jäsenmaksun perintä palkastani?

Jäsenmaksun perintäsopimus on aina työnantaja- ja liittokohtainen. Siksi liiton vaihdon yhteydessä sinun tulee ilmoittaa palkanlaskijalle, että edellisen liiton perintä pitää päättää. Lisäksi rastita liittymislomakkeeseen kohta "työnantajaperintä", niin PAM hoitaa puolestasi työnantajaperinnän käynnistymisen PAMiin. Muista aina tarkistaa palkkanauhastasi, että ay-jäsenmaksu on peritty. Jos maksuja ei näy palkkanauhassa, ota yhteys palkanlaskijaasi.

Milloin kannattaa siirtyä toiseen liittoon PAMista?

Jos menet töihin jollekin muulle kuin pamilaiselle alalle, sinun kannattaa siirtyä siihen liittoon joka neuvottelee alasi työehtosopimukset.

Ota yhteyttä uuteen liittoosi ja sovi jäsenyyden alkamisajankohta sen kanssa. Lisäksi valtuuta uusi liitto ilmoittamaan erostasi PAMille. Näin varmistat, että siirtymisesi uuteen liittoon ja työttömyyskassaan tapahtuu ilman jäsenyytesi katkeamista. Muista myös kertoa työnantajallesi/palkanlaskijallesi liiton vaihdoksesta.