Koronapandemia runteli rajusti majoitus- ja ravintola-alan työntekijöiden taloutta. Kriisistä nousu vaatii heidän toimeentulomenetystensä korvaamista.

Mistä oli kyse?

PAM vaatii, että ravintola-alan työntekijöille korvataan täysi ansionmenetys. Se on kohtuullista ja perusteltua. Alan työntekijät eivät voineet vaikuttaa tilanteeseen eivätkä poistaa globaalia pandemiaa.

Siksi PAM nosti esille vahvasti koronarajoituksistakärsineiden tilannetta #LiianIsoLasku -kampanjalla, jonka myöt tavoitteena oli:

• Saada täysi korvaus menetyksistään koronarajoitusten vuoksi työttömäksi jääneille ja lomautetuille työntekijöille
  • Osoittaa, että työttömyysturva on väärä tapa menetysten korvaamiseen tällaisissa tilanteissa
  • Saada tulevia pandemioita varten liikkeelle valmistelu uudenlaisesta korvausmallista valtion rajoitustoimien vuoksi toimeentulonsa menettäville

Miten eteenpäin?

Vaikuttamistyön tarpeet pandemia aikana ovat olleet suuria, eivätkä ne ole päättyneet vieläkään.
PAM on pandemian aikana antanut 46 lausuntoa lainsäädäntöuudistuksiin, tehnyt työnantajaliito MaRan kanssa 10 eri aloitetta sekä tavannut kymmeniä kertoja eri vaikuttajia. Tammikuussa PAMin Liian iso lasku yhdelle -teeman PAM tavoitti yli miljoona suomalaista. Tavoitteena oli kertoa, mikä tilanne marava-alan työntekijöillä on, ja saada työntekijöille korvaus koronatoimien heille aiheuttamista ansionmenetyksissä.

Vaikuttamistyö PAMin jäsenten ja marava-alojen työntekijöiden eteen jatkuu edelleen, vaikka korvausta koronarajoitusten vuoksi työttömäksi jääneille ja lomautetuille työntekijöille ei ole saavutettu.

PAMin lausuntoja voit seurata täältä

Palvelualat ja PAM korona-aikana -yhteenvetoa taas täältä

Sivu päivitetty 4/2022

Ravintola-alan koronarajoituksiin liittyvät uutiset

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme