Ehdokkaalle

Miten voit valmistua liittokokousvaaleihin?

Hienoa, että olet ehdolla liittokokousvaaleissa! Kokosimme alle 8 vinkkiä, joiden avulla voit huoletta valmistautua vaaleihin ja eikä sinun tarvitse stressata siitä, että olet unohtanut jotain tärkeää.

Liittokokousvaaleihin valmistautumiseen ei ole valmista kaavaa, sillä jokainen tekee sitä omalla tavallaan. Vaalityö ei vaadi sinulta suuria ponnistuksia, sillä se onnistuu arjen askareiden lomassa. Aloita esimerkiksi työpaikkasi kahvihuoneesta, jossa voit tauon aikana kertoa muille ehdokkuudestasi ja kannustaa työkavereitasi äänestämään liittokokousvaaleissa.

1. Tutustu huolella PAMin liittokokous-sivustoon. Näiltä sivuilta löydät kaikki liittokokoukseen liittyvät tärkeät päivämäärät, tiedot vaalien etenemisestä sekä paljon muuta materiaalia, josta on hyötyä vaalityössäsi.
  2. Pohdi, minkä asioiden puolesta sinä haluaisit toimia ja puhua liittokokouksessa. Kirjaa ylös mikä on sinulle ja työkavereillesi tärkeää työelämässä.
  3. Mieti, mikä on oma kohderyhmäsi vaaleissa: tavoitteletko ääniä omalta työpaikaltasi, sukulaisilta, jotka ovat PAMin jäseniä vai luotatko sosiaalisen median voimaan ja siihen, että pamilaiset löytävät sinut sieltä?
  4. Hyödynnä PAMin ehdokasgalleriaa. PAM avaa verkkosivulleen ehdokasgallerian, jossa julkaistaan oma profiili jokaisesta ehdokkaasta. Varmista, että omat tietosi löytyvät sieltä. Ehdokasgallerian profiilisivun voi jakaa suoraan Facebookissa tai Twitterissä, joten voit hyödyntää sitä omassa kampanjoinnissasi.
  5. Kerro ehdokkuudestasi työkavereillesi. Lähimmistä työkavereista, ystävistä ja perheenjäsenistä on helpoin aloittaa! Ideoi myös rohkeasti erilaisia tapoja kertoa muille ehdokkuudestasi, sillä vaalityö on ensisijaisesti ihmisten välistä vuorovaikutusta.
  6. Hyödynnä PAMin materiaaleja halutessasi omassa vaalityössäsi. Sivun alalaidasta löytyy materiaalipankki, josta löydät liittokokousvaaleihin liittyvät kuvat, logot ja mallipohjia (huom! materiaalipankki täydentyy vielä). PAMin aluetoimistoissa voi lisäksi käydä tulostamassa omaa vaalimateriaalia 50 kpl A4-kokoisia tulosteita värillisenä ja kaksipuoleisena.
  7. Muistuta kohderyhmääsi äänestämisestä erityisesti äänestysaikana 25.3.–8.4.
  8. Uskalla innostua!

Koulutukset

PAM järjestää liittokokousehdokkaille koulutuksia, joista saa vinkkejä ja tukea vaalityöhön. Ilmoittaudu mukaan!

• Helsinki-Uusimaan aluenuorten ehdokaspaja liittokokousvaaleihin 2.3.
  • Liittokokousehdokkaan viime hetken vinkit vaalityöhön – webinaari 5.3. ja 11.3.
  • Asetu ehdolle tulevaisuuden palvelukseen, Helsinki 14.3.

Katso tarkemmat tiedot ja ilmoittaudu

Haluatko mainostaa PAM.fi-lehdessä?

PAM.fi-printtilehden maaliskuun numero ilmestyy vaalien ollessa käynnissä ke 27.3. Tähän numeroon kootaan vaaleihin liittyvät ehdokkaiden ja ammattiosastojen tai vaaliliittojen ym. mainokset, ja siinä julkaistaan myös ehdokaslista kokonaisuudessaan. Jos haluat mainostaa lehdessä, kaiken mainokseen liittyvän aineiston täytyy olla toimitettuna osoitteeseen osasto.aineisto[at]pam.fi viimeistään tiistaina 5.3. Suosittelemme myös mainospaikan varausta, mukaanlukien tieto sen koosta, 28.2. mennessä. Vaalimainosten hintoja on vielä hieman alennettu ammattiosastojen normaaleista tarjoushinnoista, esimerkkejä löytää lehden mediakortista.

Kuvien tiedostomuodoksi toimitus toivoo mieluiten .jpg:tä, mutta myös esimerkiksi .png tai muukin pitäisi onnistua. Esimerkiksi ehdokkaiden kuvagallerioissa kuvan leveyden täytyisi olla vähintään 1000 pikseliä, ja suurempi jos tarvitaan kuva, jonka leveys sivulla on tarkoitus olla enemmän kuin n. 5 cm. Toimituksen puolesta voidaan valmistaa ilmoituksia toimitettujen aineistojen pohjalta, mutta tuolloin ne tehdään muutaman valmiin ulkoasupohjan mukaisesti. Niistä poikkeavia toiveita ei ilmoitusten suuren määrän vuoksi valitettavasti voida toteuttaa. Ilmoituksia voi kuitenkin myös mielellään toimittaa valmiiksi taitettuina. Tuolloin on hyvä huomioda mediakortista löytyvät kokovaihtoehdot. Lehden takakansi ei kuitenkaan ole vaalimainoskäytössä.

Pohditko vielä sitä, mihin oletkaan sitoutunut, kun olet lähtenyt ehdolle?

Jos tulet valituksi liittokokousvaaliehdokkaaksi, niin osallistut liittokokoukseen 4.–6.6. Helsingissä. Pääset mukaan valitsemaan uuden puheenjohtajan sekä PAMin hallituksen ja valtuuston seuraavalle neljälle vuodelle. Olet myös mukana vaikuttamassa PAMin tavoiteohjelmaan. On myös mahdollista, että sinut valitaan hallitukseen tai valtuustoon, jos olet siihen itse halukas. Liittokokousedustajille korvataan ansionmenetys, matkat ja majoitus.

Jos et saa tarpeeksi ääniä liittokokousvaaleissa, niin olet saanut hienon kokemuksen vaalityöstä ja tiedät paljon enemmän PAMin toiminnasta. Ehdokkaana oleminen tuo sinulle tunnettuutta, jos esimerkiksi haluat lähteä ehdolle syksyn luottamushenkilövaaleissa. Kaipaatko lisätietoa siitä, miten vaalit etenevät? Katso tästä.

Ennakkoon ehdokkaaksi ilmoittautuneiden arvonta

Ennakkoilmoittautumisaika ehdokkaaksi PAMin liittokokousvaaleissa päättyi 31.12.2018. Kaikkien ennakkoon ilmoittautuneiden ja vaalikelpoisten jäsenten kesken arvotaan tammikuussa 2019 kolme kappaletta 1000 euron arvoisia Holiday Club –majoituspaketteja.

Alla olevista videoista löydät vinkkejä ehdokastyöhön