Kiinnostuitko luottamustehtävästä?

Jos olet kiinnostunut ryhtymään työpaikan luottamusmieheksi tai haluat lisätietoja asiasta, laitathan meille viestin alla olevalla lomakkeella!

Usein kysytyt kysymykset

Löydät tältä sivulta Haluan lisätietoja luottamusmiesvaaleista -lomakkeen alta listan kysymyksistä ja vastauksista, jotka liityvät työpaikan luottamusmiesvaaleihin.
Mikäli näistä vastauksista ei ole sinulle apua, olethan yhteydessä! Voit lähettää kysymyksesi sivulla olevalla lomakkeella.

Haluan lisätietoja luottamusmiesvaaleista

UKK

1. Kuka voi ryhtyä luottamusmieheksi?
Luottamusmieheksi voidaan valita työpaikan työntekijä, joka on PAMin jäsen.

2. Mitä luottamusmies tekee?
Luottamusmies edustaa työpaikalla PAMin jäseniä. Hän kehittää työpaikkaa yhdessä pamilaisten työntekijöiden kanssa sekä neuvoo ja auttaa työsuhdeasioissa, Luottamusmies toimii tedonvälittäjänä ja kertoo työntekijöille PAMin jäsenyydestä.

3. Pärjäänkö luottamusmiehen tehtävässä?
Luottamusmiehen ei tarvitse olla mikään superihminen ja tietoinen kaikista työelämän kiemuroista. PAM kouluttaa kaikki luottamusmiehet ja tukee työtäsi työpaikalla.

4. Miten luottamusmiesvalinnat hoidetaan?
Jos yrityksessä on jo luottamusmies, hän käynnistää luottamusmiesvalinnat. Mikäli luottamusmiestä ei ole, työpaikan PAMiin kuuluvat työntekijät valitsevat keskuudestaan vaalitoimikunnan (ks. seuraava kysymys), joka käynnistää luottamusmiesvalinnat. Mikäli joku asia on epäselvä tai tarvitsette apua luottamusmiehen valintaan, laitattehan viestiä yllä olevalla lomakkeella.

5. Mikä on vaalitoimikunta?
Vaalitoimikunta hoitaa luottamusmiesvalintojen käytännön järjestelyt. Työpaikan PAMiin kuuluvat työntekijät valitsevat vaalitoimikunnan jäsenet. Vaalitoimikunnassa on hyvä olla vähintään 3 henkilöä

Suositellaan, että luottamuustehtävään ehdolla olevat eivät olisi vaalitoimikunnan jäseniä.

6. Mitä tarkoittaa ehdokasasetteluaika?
Ehdokasasetteluaikana tehdään ehdotukset työpaikan luottamusmiehiksi. Vaalitoimikunta ilmoittaa minne ja miten ehdotukset tehdään (esimerkiksi sähköpostilla, kirjekuoressa postilaatikkoon). Ehdokasasettelun pituus on vähintään 14 päivää.

Jos ehdokkaita on johonkin tehtävään kaksi tai enemmän, järjestetään vaalit. Työpaikalla järjestettävistä äänestyksistä ilmoitetaan yleensä ilmoitustaululla tai intranetissä, voit myös kysyä asiasta luottamusmieheltä.

7. Mistä tiedän, että työpaikallani on käynnissä luottamusmiesvalinnat (ehdokasasettelu)?
Usein työpaikan ilmoitustaululla tai intranetissä on tieto käynnissä olevista valinnoista. Jos työpaikalla on luottamusmies, saat lisätietoja häneltä.

8. Voinko ehdottaa itseäni luottamusmieheksi?
Itse ei voi ehdottaa itseään. PAMin jäsen, samassa työpaikassa ja samalla alalla työskentelevä työkaveri voi ehdottaa sinua luottamusmieheksi.

9. Mistä tiedän, kuka on valittu luottamusmieheksi?
Valittu luottamusmies tiedottaa työpaikkansa työntekijöitä valinnasta.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.