Onko reilua, että työntekijöillä on eri säännöt työpaikan koon perusteella?

Hallitus esittää irtisanomisen helpottamista alle 20 henkilön yrityksissä. Hallituksen aktiivimalli rankaisee työttömiä siitä, ettei työpaikkoja ole. Aktiivimalli II on tulossa voimaan vuoden vaihteessa.

Työskenteletkö pienessä yrityksessä?

• sinut on mahdollista irtisanoa, jos naama ei miellytä tai sanot mielipiteesi ”väärässä kohdassa”
  • irtisanomistasi edelleen helpotetaan, vaikka se on jo ennestään helppoa lähimpiin kilpailumaihin verrattuna
  • juuri ne yritykset saavat irtisanoa helpommin, jotka eivät usein osaa nykyisiäkään sääntöjä
  • koeaika mahdollistaa jo nyt työsuhteen arvioinnin joustavasti
  • yrityksillä on erilaiset pelisäännöt koosta riippuen

Pelko ei kuulu työpaikoille vuonna 2018

Oletko työtön?

• sinua rangaistaan, jos työtä tai työllistymistä edistäviä aktiivitoimia ei ole saatavilla
  • hallitus petti lupauksensa ja leikkasi työttömyysturvaa, vaikka kiky-sopimuksen solmimisen yhteydessä toisin lupasi

Yhteisiin talkoisiin osallistuvat lähinnä heikoimmassa asemassa olevat

Haluatko olla vastaan?

• Liity jäseneksi, koska ammattiliitto on sinun puolustajasi: www.pam.fi/liity
  • Hallituksen esityksistä tehdään lakialoitteet. Kansanedustajat äänestävät lakialoitteista, joten niiden hyväksyminen on vielä estettävissä. Ole yhteydessä kansanedustajaasi ja kerro hänelle, miksi pidät esityksiä huonoina.
    (katso tästä edustajasi yhteystiedot).

PAM EI PIDÄ REILUNA hallituksen esittämiä heikennyksiä irtisanomissuojaan alle 20 hengen yrityksissä, koska:

Se heikentää työntekijän asemaa merkittävästi
Epävarmaa hallituksen esityksessä on se, mitkä ovat ne henkilökohtaiset ominaisuudet joiden perusteella voidaan jatkossa irtisanoa. Varmaa on kuitenkin, että työntekijän asema heikkenee. Työntekijät joutuvat pelkäämään alle 20 hengen yrityksissä tuleeko irtisanominen väärästä mielipiteestä, ammattiliittotoiminnasta vai siitä, ettei naama miellytä.

Se eriarvoistaa
Esitys eriarvoistaa työntekijöitä: pienissä työpaikoissa irtisanominen olisi helpompaa kuin toisissa. Epävarmuus työpaikoilla lisääntyy entisestään.

Se ei lisää työllisyyttä
Ja hallitus tietää sen. Lakiesityksen asiantuntijalausunnoissa Palkansaajien tutkimuslaitoksen ja ETLA:n tutkijat huomauttavat, ettei irtisanomissuojan heikennyksen vaikutuksesta työllisyyteen ole uskottavaa näyttöä.

Se ei ole mitään uutta
Hallitus on jo pidentänyt koeaikaa, lyhentänyt takaisinottovelvollisuutta sekä lisännyt pitkäaikaistyöttömien määräaikaisuuksia. Näiden vaikutuksia tulisi arvioida ennen uusia heikennyksiä.

Se sotii hallituksen omia tavoitteita vastaan vähentää yhteiskunnallista eriarvoisuutta ja tuloerojen kasvua
Määräaikaisuudet ja irtisanomisen helpottuminen eriarvoistavat vahvasti nuoria ja naisia. Nämä puolestaan heijastuvat tuloihin ja sitä kautta myös monen perheen arkeen. Hallitus on pitänyt kovaa meteliä siitä, että ovat parantaneet heikoimpien ryhmien asemaa – tämä ei edistä millään tavalla tavoitetta.