Meddelande - 01.07.2014 klo 14.00

Selin: PAM tackar för stöd för hemmamarknaden

Ordföranden för Servicefacket PAM Ann Selin ger beröm för de beslut som avtalades om i miniregeringsförhandlingarna.

Ordföranden för Servicefacket PAM Ann Selin ger beröm för de beskattningsbeslut som regeringen avtalade om i sina miniregeringsförhandlingar. Å andra sidan underlättar åtgärderna de lågavlönades vardag när det beslutades att det görs fulla justeringar enligt inflation och inkomstnivå i de tre lägsta inkomstklasserna i beskattningen. Å andra siden stödjas sysselsättning inom servicebranscherna med att trygga köpkraften.

- Dessa beslut välkomnas varmt av de anställda inom våra branscher. De lågavlönade använder nästan varenda euro till konsumtion, antingen till bostadskostnader, transport eller mat, och justeringen enligt inflation samt flyttning av frysning av indexet till 2016 ger dem lite spelrum. Det är också rättvist att strama åt progression av förvärvsinkomstskatten i dessa tider, berömmer Selin regeringsförhandlarna.

- Under den pågående våren har arbetslösheten inom servicebranscherna varit högst sedan 90-talets depression. Därför är alla åtgärder som förbättrar förutsättningarna för inhemsk efterfrågan av helt rätt slag, beskriver Selin situationen utgående ur näringarnas synvinkel.

För sysselsättningen i landskap som lever av turism var det ett mycket viktig beslut att återinföra företagens rätt att avskriva 50 % av sina representationskostnader i skatten.

- Speciellt företagare inom turism i Lappland gav redan i vintras signaler om att företagen har bantat ner sina representationskostnader och att arbetstimmarna minskades. Nu rättas riktningen snabbt åt rätt håll. Oavsett en liten minskning är turism fortfarande en av våra växande exportbranscher, och det är fint att vår nya regering kommer med positiva nyheter för branschen, konstaterar Selin nöjd.

Skribent: SYSTEM