Meddelande - 24.02.2015 klo 13.56

Närmare 1600 kandidater i PAMs kongressval

Det väljs 393 delegater till Servicefacket PAMs kongress som hålls 23.3 – 12.4. Fackavdelningarna nominerade 1571 kandidater till valet.

- Vi är mycket nöjda med antalet kandidater, som är tre gångar större än i förra valet. PAM-medlemmarna är entusiastiska för nominering och vi önskar att det ger också utslag i röstningsaktiviteten, säger PAMs organisationschef Heidi Lehikoinen. PAM-medlemmarna kan ge sin röst i 11 valkretsar som tillsammans har 86 kandidatlistor och 29 valförbund. Den yngsta kandidaten är 18 år och den äldsta 66.

- Kandidaterna representerar ett bra tvärsnitt av PAMs medlemskår. Jag är speciellt glad över att det finns så många unga kandidater. Totalt har vi 286 kandidater, dvs. 18,2 %, som är under 30 år, berättar Lehikoinen.

Handelsbranschen är representerad med 47,1 % av kandidaterna, hotell- och restaurangbranschen med 24,3 % och fastighetsservicebranschen med 19,9 %.  Av alla kandidaterna var 69,7 % kvinnor. Helsingfors-Nylands valkrets nominerade flest kandidater, 370. Minst antal kandidater ställdes på Åland. Av de fyra kommer en att väljas som kongressdelegat.

Enligt valkrets grupperat ser kandidatnomineringen ut så här:

Valkrets

Mötesrepresentanter