Meddelande - 18.05.2016 klo 10.07

Selin från PAM: Oroväckande många osäkerhetsfaktorer i-förhandlingarna om konkurrenskraftsavtalet

Förhandlingarna enligt konkurrenskraftsavtalet är igång inom alla PAMs huvudsakliga avtalsbranscher. Även om tidsgränsen, som är fastställd till slutet av maj, närmar sig är man inte ens i närheten av några slutgiltiga lösningar.

– Det är ovanligt svårt att förhandla. Medlemmarna har väldigt motstridiga känslor, vilket naturligtvis inte är konstigt, i och med att man gör så ingående ingrepp i arbetsvillkoren samtidigt som man ännu inte vet vad regeringen tänker göra för att stärka köpkraften. Skattelättnader skulle bidra till sysselsättningen i enskilda servicebranscher i och med att konsumtionen skulle öka. Det har en mycket större betydelse än att exempelvis förlänga den överenskomna arbetstiden, säger PAMs ordförande Ann Selin.

Enligt Selin är det bra att Träfacket och Skogsindustrin kom fram till avtal för de egna branscherna.

– Jag skulle vilja se att man för krisklausulen, som skaver även hos oss, hade en motsvarande skrivelse på det så kallade undertecknandebordet, det vill säga att klausulen skulle tillämpas under en viss tid, säger Selin och fortsätter

– En annan bra signal är minister Jari Lindströms planer på att glömma idén om gratis arbetsprovspraktik, som nästan alla instanser tyckte var dålig. Ministeriet förtjänar ett tack för att de har reagerat på den svåra förhandlingssituationen, trots att det fortfarande finns alltför många osäkerhetsfaktorer i luften.

I början av PAMs fullmäktigemöten lyfte både FFC:s ordförande Lauri Lyly och PAMs ordförande Ann Selin i sina tal fram både bakgrunden till och det aktuella läget för konkurrenskraftsavtalet. Selin sa emellertid att det är nästan omöjligt att förutse slutresultatet i det här skedet.

– När det gäller avtalets omfattning vill jag inte spekulera med tanke på att det redan är svårt att uppskatta vart förhandlingarna landar när det gäller de egna frågorna. Det känns som att EK skulle kunna ge arbetsgivarförbunden lite friheter att komma överens om de bästa lösningarna för den egna sektorn och lösgöra sig från sin ambition om en knockoutseger, säger Selin.

PAMs fullmäktige sammanträder den 18–19 maj på Helsinki Congress Paasitorni. Man kan följa mötet på Twitter under hashtagen #pamvaltuusto.