Kontakt må-fre

TELEFONVÄXELN

020 774 002 kl. 9-16

01.11.2018 klo 12.29

Ann Selin föreslår MaRa samarbete för att driva Tallinntunneln och Rail Baltica: ”Klimatförändringen kräver att vi också ser annorlunda på framtiden”

Ordförande Ann Selin föreslår att PAM och turism- och restaurangarbetsgivarförbundet MaRa tillsammans ska börja påskynda tunneln mellan Helsingfors och Tallinn och tågförbindelsen från Tallinn till Warszawa och vidare till Berlin.

”Dessa projekt innebär nya framtidsmöjligheter för finländsk turism då vi kan förvänta oss att flygtrafiken åtminstone inte kommer att öka på grund av klimatförändringen”, noterade Ann då hon talade på MaRas kongress.

För tillfället är turism bland de branscher som växer snabbast i världen. Branschen har en stor exportpotential. År 2017 gick totala turismefterfrågan på 13,8 miljarder euro varav turismexportens andel var 4,4 miljarder. Turismen har en stor multiplikatoreffekt på andra branscher – det uppskattas att en euro inom
turism genererar 56 cent inom andra branscher.

Alla länder vill ha sin del av kakan.
”I konkurrensen är geografin på vår sida endast i samband med flygtrafiken till Asien. I ett nytt läge konkretiseras frågan”, sade Ann i sitt tal på MaRa-kongressen.

För dryga två veckor sedan offentliggjorde internationella klimatpanelen sin nyaste rapport. Den slår fast att vi ännu kan räddas men de nödvändiga åtgärderna måste vidtas snarast.

”Därmed kan det förväntas och vara önskvärt att både konsumenternas egna val och de klimatåtgärder som vidtas leder till att flygning åtminstone inte kommer att öka som nu i framtiden”, observerade Ann.

Enligt henne behövs en sådan framtidssyn där du kan behändigt resa till Finland med tåg också från annat håll än Ryssland. Därför föreslår Ann att PAM och turism- och restaurangarbetsgivarförbundet MaRa tillsammans ska börja driva tunneln mellan Helsingfors och Tallinn och Rail Baltica.

”En tunnel från Helsingfors till Tallinn kopplad till en tågförbindelse – Rail Baltica – från Tallinn till Warszawa och vidare till Berlin var ytterst positiva. Då kunde vi på ett helt nytt sätt nås av central- och östeuropeiska turister”, sade Ann Selin.

Hon påminner om att fungerande kommunikationer naturligtvis också kräver en ypperlig spårtrafik och ett bra bannät i Finland. Detta främjade såväl pendeltrafiken och övriga näringslivet som turismen. I detta samband var det viktigt att göra något åt trängseln på bangården i Helsingfors och ha fungerande förbindelser från Helsingfors-Vanda flygplats till stambanan.

”Då kunde du behändigt ta dig från Berlin till Lappland med tåg.”

På kongressen var Anns tema Branschens intresse – gemensamt intresse? Enligt henne var det i allas intresse om turismbranschen för sin del tog kraftigare ställning till klimatpolitiken.

”I somras kunde vi åter se hur katastrofal situationen är i Östersjön. För branschen är det klart att om bilder av ett hav täckt av blågrönalg sprider sig runtom i världen fungerar inte försäljningsargumenten om en ren natur.”