Kontakt må-fre

TELEFONVÄXELN

020 774 002 kl. 9-16

Arbetsvillkor - 11.12.2019 klo 08.00

Arbetstider och ersättningar under jul- och nyårshelgerna nu i ett och samma paket! Läs det!

Foto: Getty Images

Ledighet, söckenhelg eller arbetstidsförkortning? Och om man är deltidsanställd? Många frågor, för under julen är tiden enligt arbetsvillkoren inte ett helt enkelt paket.

Om du arbetar inom handeln, turism-, restaurang-, och fritidstjänster, fastighetsservice, bevakningstjänster, på apotek, skidcenter eller inom fritidsservicebranschen kan du kontrollera kollektivavtalsbestämmelserna för jul- och nyårshelgerna på det nya wiki-kortet. Det hittar du här.

Säsongsarbetare under julen?

Även den som arbetar som säsongsarbetare under julen bör kolla upp sina rättigheter där. För visstidsanställda gäller samma arbetsvillkor som för andra.

Det är också bra att komma ihåg att även visstidsanställda bland annat ska få intjänad semester utbetald i samband med den sista löneutbetalningen. Enligt huvudregeln tjänar en anställd in semester för varje kalendermånad med minst 14 arbetsdagar. Om en arbetstagare arbetar så sällan att hen inte har arbetat i 14 dagar på en månad tjänar hen in semester för de månader då hen har arbetat i minst 35 timmar.

Arbetsintyget som du får som säsongsarbetare under julen kan även senare hjälpa dig att få jobb. Glöm alltså inte att be om ett arbetsintyg. Arbetsgivaren har enligt lagen en skyldihet att ge ett arbetsintyg om arbetstagaren ber om det.

Vi har i PAM:s Wiki-kort samlat mångsidig information om arbets- och fackföreningslivet. Se närmare här.

Den här nyheten publicerades för första gången 14.12.2018 och har uppdaterats delvis 10.12.2019.