Kontakt må-fre

Vänligen notera att PAM:s och a-kassans telefontjänster är upptagna särskilt på morgnarna. Du hittar svar till många frågor på vår webbplats.

MEDLEMSKAPET, ANSLUTNING, ANSTÄLLNINGSFRÅGOR

030 100 640 kl. 10-14

A-KASSAN

020 690 211 kl. 10-14

23.08.2019 klo 12.45

Foodoras matbud inledde strejk i Norge

Det norska fackförbundet har velat säkerställa ekonomiskt stöd för cyklar och tillbehör under de tre tuffaste vintermånaderna. Kuva: Gettyimage

I Norge har fackföreningsrörelsen lyckats trygga arbetsavtal för Foodoras matbud. Den här veckan gick 140 av företagets anställda i strejk då kollektivavtalsförhandlingarna avblåstes.

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), som är en del av Fellesforbundet, har intensivt förhandlat om nya arbetsvillkor för mat- och cykelbud tillsammans med Foodora. Tidigare i veckan meddelade parterna att förhandlingarna avbryts. Samtidigt varslade Fellesforbundet om att ett hundratal Foodoras matbud går i strejk.

”Därefter har vi trappat upp antalet strejkande med 40, så nu är 140 arbetstagare av 300 i strejk, berättar förbundssekreteraren Kjetil Larsen på Fellesförbundet i Norge.

Det norska fackförbundet har drivit frågan om en löneförhöjning på bland annat 8 NOK på matbudens nuvarande grundlön som är 120 NOK per timme (ca 12 euro). Facket vill säkerställa ekonomiskt stöd för cyklar och tillbehör under de tre tuffaste vintermånaderna.

Efter att strejken inleddes har flera matbud anslutit sig till facket, vilket Larsen ser som positivt. Omkring 140 Foodora matbud tillhör i dag facket.

”Vi har över en längre tid arbetat med att organisera mat- och cykelbuden vid Foodora. Det har varit utmanande eftersom det är frågan om en grupp som saknar fasta arbetstider då de tilldelas sina uppdrag via en applikation, konstaterar Larsen.

Kampanjen Justice4Couriers som verkar för att förbättra matbudens arbetsvillkor i Finland har bland annat noterat strejken i Norge. Även i de övriga nordiska länderna är strejken i Norge på tapeten.

”Det är fint att detta uppmärksammas och vi får internationellt stöd. Det här är banbrytande arbete vad gäller att trygga arbetsvillkor via kollektivavtal inom dessa nya plattformsarbeten”, menar Larsen.

Trots avbrutna kollektivavtalsförhandlingar vill Larsen se optimistisk på situationen.
”Vi vet inte utfallet, men vi går vidare med gott mod”, säger han.

uutisen-teksti: Marie Sandberg-Chibani