Kontakt må-fre

TELEFONVÄXELN

020 774 002 kl. 9-16

Kollektivavtalsförhandlingar - 22.01.2020 klo 15.05

Förhandlingar pågår inom handeln även under veckoslutet

Bild: Getty Images

Kollektivavtalsförhandlingarna fortsatte inom handeln i dag. Förhandlarna siktar även fortsatta förhandlingar i helgen.

PAM och Finsk Handel har förhandlat nu i två veckors tid om minimiarbetsvillkor för anställda inom handeln.

”Man kan säga att förhandlingsrundan framskrider. Mycket arbete kvarstår dock ännu. Nu har vi även förberett oss på att förhandlingar pågår  under helgen”, säger PAM:s intressebevakningsdirektör Jaana Ylitalo.

Förhandlingar kring förmännens avtal fortsätter under morgondagen. Till förhandlingsbordet återgår parterna fredag 24.1.

Kollektivavtalet inom handeln utgår nästa vecka 31.1. Då inleds även det sk. avtalslösa tillståndet. Därtill sammansträder PAM:s styrelse.

Branschkommittéen bestående av PAM:s förtroendemän och aktiva inom handeln sammansträder under morgondagen hela dagen.

PAM berättade redan i början av januari att förbundet har som målsättning tydliga löneförhöjningar, tillräckligt med arbetstimmar som garanterar en hyfsad levnad samt stopp på gratisarbetet i enlighet med kiky-avtalet. Därtill har förbundet kommit överens om specifika målsättningar för samtliga branscher.