Kontakt må-fre

TELEFONVÄXELN

020 774 002 kl. 9-16

Kollektivavtalsförhandlingar - 22.01.2020 klo 09.50

Förhandlingarna om nya arbetsvillkor fortsatte inom fastighetsservicebranschen igår

Till branschuppgifterna hör bland annat uppgifter inom fastighetsskötel och grönområdesskötsel. Bild: Harri Nurminen.

I gårdagens förhandlingar mellan PAM och Fastighetstjänsterna rf var arbetstagarnas arbets- och lönevillkor inom fastighetsservicebranschen på ytan. Förhandlingarna fortsätter på torsdag.

Den här veckan träffar PAM arbetsgivarrepresentanten Fastighetstjänsterna rf  två gånger. I gårdagens förhandlingar diskuterade parterna kring nya arbetsvillkor och förhandlingarna fördjupades. Parterna  diskuterade kring innehållet i målen för förhandlingarna. Därtill var det PAM:s tur att kommentera motpartens förslag.

PAM:s organisationsdirektör Risto Kalliorinne och avtalsexpert Tarja Pajuniemi beskriver stämningen i gårdagens förhandlingar som lösningsinriktad.

”Vår diskussion angående textfrågorna var saklig”, anger förhandlarna.

Lönefrågan har ännu inte tagits upp i diskussionerna. Som följande träffas parterna på torsdag då de specificerar sina textmålsättningar samt prioriteringar.

Fastighetsservicebranschens allmänt bindande kollektivavtal utgår 31.1.2020.

Ifall du vill bli kvitt konkurrenskraftsavtalet, underteckna vädjan och ge ditt stöd för förhandlingarna inom servicebranscherna!