Kontakt må-fre

Vänligen notera att PAM:s och a-kassans telefontjänster är upptagna särskilt på morgnarna. Du hittar svar till många frågor på vår webbplats.

MEDLEMSKAPET, ANSLUTNING, ANSTÄLLNINGSFRÅGOR

030 100 640 kl. 10-14

A-KASSAN

020 690 211 kl. 10-14

PAM:s tjänster på sommaren
Telefonservicen på sommaren må-ti och to-fr kl. 10–14. Återuppringningstjänsten är stängd från 5-30.7.
PAM:s regionkontor kommer att vara stängda 5-30.7 förutom regionkontoret Helsingfors-Nyland, som håller öppet hela sommaren.

Förtroendeman - 06.05.2021 klo 12.10

Huvudförtroendemannen vid Nådendals och Ruissalo badhotell förutspår arbetskraftsbrist: "Var får man tag på bra anställda?"

"Mångsidigt arbete, men vi måste också förbinda oss till det", så beskriver Hanna-Leena Laihonen förtroendemannens roll. Foto: Vesa-Matti Väärä

Hanna-Leena Laihonen anser att bristen på tillräcklig arbetskraft är det största problemet inom turism- och restaurangbranschen när coronapandemin äntligen lättar.

Hanna-Leena Laihonen verkar som fritidsinstruktör och huvudförtroendeman på Sunborn Saga Oy, som bland annat äger Ruissalo och Nådendals badhotell. Laihonen representerar cirka 250 anställda och har 22 timmar att använda per veckor för att utföra sitt förtroendeuppdrag.

Vad är det viktigaste i din bransch som behöver förändras?

Jag är verkligen orolig för hur mycket det kommer att finnas brist på professionell personal inom turism- och restaurangbranschen, särskilt inom köks-, restaurang- och städarbete. Efter att många restauranger har varit stängda under lång tid till följd av coronan, har turism- och restauranganställda valt studier eller andra jobb. Var kan man få tag på kvalificerade anställda i branschen i framtiden?

Rekrytering är redan nu svårt, till exempel i sökningen av sommarjobbare fick vi bara ett fåtal ansökningar från nyligen utbildade inom området. Jag tycker att löneutvecklingen i branschen bör förbättras och att arbetet som är mångsidigt bör belysas på ett mera positivt sätt.

Vad fick dig att bli förtroendeman?

Jag ville påverka arbetsplatsfrågor, hjälpa andra och främja informationsflödet. Jag anser att det är absolut nödvändigt att anställda får rätt information om dem i rätt tid.

Vad har du lärt dig i ditt förtroendeuppdrag?

Jag är nu inne på det åttonde året som förtroendeman. Jag skulle inte veta så mycket om arbetsrätt och kollektivavtal om jag inte hade blivit förtroendeman.

Först blev jag irriterad när det var så mycket som jag upplevde att jag inte kände tillräckligt bra till - även om jag hade deltagit i de förtroendemannautbildningar som facket erbjuder. Men med tiden har jag lärt mig oerhört mycket och jag vet redan svaren på många frågor direkt. Du kommer också att lära dig mer i denna uppgift hela tiden. Om jag inte är helt säker, säger jag alltid: "Jag vet inte, men jag får reda på det". Jag tror att det är nyckeln.

Vilka egenskaper krävs av en förtroendeman?

Framför allt mod, öppenhet och samarbete. Som förtroendeman måste du också våga vara av annan åsikt om det behövs. Det som också är viktigt är nyfikenheten att ta reda på om olika arbetsuppgifter i organisationen och iver att ständigt lära sig nya saker. Till exempel, nu under coronatiden har jag hjälpt anställda att fylla i inkomstrelaterade ansökningar för dagpenning, utkomststöds- och bostadsbidrag, vilket har varit en helt ny sak för mig själv.

Vad har varit den mest utmanande och givande i rollen som förtroendeman?

Jag får ta del av människors personliga liv och saker i förtroende. Speciellt nu under pandemin har arbetstagare haft svårigheter med försörjningen. Att hantera dessa frågor är ibland utmanande, särskilt när det finns många saker jag inte kan påverka. Det mest givande är å sin sida de ögonblick då saker kan lösas i arbetsgemenskapen och planer fås i mål.

 

Nyheter