Kontakt må-fre

Vänligen notera att PAM:s och a-kassans telefontjänster är upptagna särskilt på morgnarna. Du hittar svar till många frågor på vår webbplats.

MEDLEMSKAPET, ANSLUTNING, ANSTÄLLNINGSFRÅGOR

030 100 640 kl. 10-14

A-KASSAN

020 690 211 kl. 10-14

PAM:s tjänster på sommaren
Telefonservicen på sommaren må-ti och to-fr kl. 10–14. Återuppringningstjänsten är stängd från 5-30.7.
PAM:s regionkontor kommer att vara stängda 5-30.7 förutom regionkontoret Helsingfors-Nyland, som håller öppet hela sommaren.

Fackavdelning - 12.05.2021 klo 12.00

Möten på telefon

Taru Aikio (till höger) och Pirjo Miettinen gläder sig över den lyckade rundringningen. Bild: Kai Tirkkonen

Fackavdelningen för turism-, restaurang- och fritidsbranschen i Uleåborg ordnade på våren en rundringning, där man nådde 500 medlemmar mitt i pandemitiden. Taru Aikio och Pirjo Miettinen deltog i rundringningen som fick ett gott mottagande.

Idén om en telefonkampanj inom fackavdelningen fick sin början av PAM:s inkvarterings-, restaurang- och fritidsbranschers organisationskampanj Kuljemme rinnallasi (Vi går vid din sida). Dess mål var att komma i samtalskontakt med så många medlemmar som möjligt med hjälp av styrelsen, några avdelningsaktiva och ett par förtroendemän. Totalt nådde man 500 medlemmar.

Fackavdelningens ordförande Vesa-Matti Ollila anser att kampanjen, vars syfte var att hjälpa och stöda medlemmar som drabbats av coronan, var på alla sätt lyckad.

”Vi frågade människor hur de hade det. Samtidigt berättade vi bland annat om hur en medlem lättast kan få hjälp från PAM om man behöver det och vilka medlemsförmåner PAM och vår egen avdelning erbjuder. Förvånansvärt många var omedvetna om dessa”, berättar fackavdelningens styrelsemedlem Taru Aikio.

Under telefonsamtalen berättade man också för medlemmarna om fackavdelningens och PAM:s närvaro i sociala medier. Genom att följa med dessa får medlemmen lätt information om aktuella saker.  Som en del av kampanjen fick de som svarade på samtalet också möjlighet att hämta en produktkasse från ett lokalt bageri.

”Även om en brödpåse inte låter som en stor sak var många väldigt glada över att bli ihågkomna”, konstaterar avdelningsaktiva Pirjo Miettinen.

Pirjos erfarenhet av rundringningen var positiv, precis som medlemmarnas. Många berättade öppet om hur de haft det under året och samtalen blev lätt till och med en halvtimme långa.

”Jag kände mig hedrad över att så många öppnade sig om sina egna ärenden”, gläder sig Pirjo.

Vilka tips skulle fackavdelningen som genomförde rundringningen ge andra fackavdelningar?

Taru Aikio betonar att man måste vara systematisk och att de som deltar måste få noggranna anvisningar och stöd under rundringningen. Det hjälper också att ha ett färdigt underlag för diskussionen då man börjar ringa.

”Man måste förstås också ha kontaktuppgifterna i skick och gruppen måste vara tillräckligt stor. Allas unika samtalsstil tar sedan form”, konstaterar Aikio.

Fackavdelningens erfarenhet av samtalsrundan var god och liknande aktiviteter kan fortsätta också i framtiden. Fackavdelningen för turism-, restaurang- och fritidsbranschen i Uleåborg bedömer att det effektivaste sättet att genomföra rundringningen vore att ta en arbetsplats i taget.

”Å andra sidan vore det roligt att få åka runt på arbetsplatserna, riktigt till ort och ställe, och träffa folk i deras arbete”, sammanfattar avdelningens ordförande Ollila.

Bekanta dig med PAM:s omfattande medlemsförmåner.

 

Nyheter