Nyhet - 24.05.2013 klo 18.00

PAM och Kiinteistöpalvelut ry fördömer rengöringsföretagens förseelser

I enskilda rengöringsföretag upptäcktes förseelser mot arbetarskyddet vid myndighetens inspektion.

I tisdags hörde vi nyheter om förseelser mot arbetarskyddet i enskilda rengöringsföretag. De upptäcktes vid arbetarskyddsmyndighetens inspektion. Förseelserna har först och främst riktats mot utländsk arbetskraft. Bland annat hade ett av företagen deltagit i konkurrensutsättning av fönsterputs som Helsingfors stad hade utlyst.

Kiinteistöpalvelut ry och Servicefacket PAM rf fördömer å det starkaste rengöringsföretagens brottsliga verksamhet. Organisationerna påminner om att enligt lagen är det beställarens skyldighet att granska avtalspartnerens bakgrund.

– Utöver förpliktelserna enligt lagen om beställarens utredningsskyldighet ska köparen försäkra sig om att avtalspartneren verkligen följer branschens kollektivavtal och sköter sina skyldigheter som arbetsgivare. Det är möjligt att köpa tjänster schysst och rättvist, säger PAMs 1. viceordförande Jaana Ylitalo.

Kiinteistöpalvelut ry och Servicefacket PAM deltar i en national informationskampanj mot den gråa ekonomin och arbetar för att utrota den.

- Det är verkligen beklagligt att enskilda aktörernas förseelser hotar med att förstöra hela det seriösa företagarfältet och svärta hela branschens anseelse, konstaterar verkställande direktör Pia Gramén från Kiinteistöpalvelut ry.

Fastighetsbranschen har inte någon lagstadgad regel om arbetstagarnas skattenummer men Kiinteistöpalvelut ry har på eget initiativ tagit det i brug hos sina medlemsföretag redan i mars 2013.

- Förbundets medlemsföretag har också skyldighet att registrera sig i Tilaajavastuu.fi med sina företagsuppgifter och uppgifter om sina underleverandörer, berättar Gramén.

Skribent: SYSTEM