Nyhet - 04.09.2013 klo 00.00

Förhandlingsresultat om den centraliserade löneuppgörelsen

Arbetsmarknadens centralorganisationer har kommit överens om en centraliserad löneuppgörelse. Avtalsperioden är tvåårig med en möjlighet att förlänga avtalet med ytterligare ett år. Servicefacket PAM inleder branschvisa förhandlingar om tillämpningen av den centrala uppgörelsen.

Det positiva för de lågtavlönade arbetstagarna är löneförhöjningarna varav den första på 20 euro per månad betalas ut inom fyra månader från avtalsperiodens början.  Den andra höjningen är 0,4 procent och verkställs 12 månader efter den första löneförhöjningen.

Även arbetslöshetsskyddet blir bättre. Den jämkade arbetslöshets dagpenningen får en skyddsdel på 300 euro som gör det lättare att ta emot korta anställningar. Arbetslöshetsskyddets självrisktid blir fem dagar istället för tidigare sju. Lösningen underlättar också pensionsreformen, då man nu har kommit överens om höjandet av arbetspensionsavgiften och tidsplanen för reformen.

Förbunden har åtta månader på sig att förhandla om de branschvisa lösningarna. Diskussioner om tidsplan för förhandlingarna inleds nästa vecka.

Den 25 oktober kommer arbetsmarknadens centralförbund att värdera hur omfattande de kollektivavtal blir som framförhandlas på basen av lösningen. Om de är tillräckligt omfattande träder avtalet i kraft.

Les mer på FFC:s nätsida.

Skribent: SYSTEM