Nyhet - 12.08.2014 klo 09.36

Föreslå årets FFC-förtroendeman!

FFC:s första Årets förtroendeman var Harri "Hapi" Lindholm som har varit huvudförtroendeman på Sappis pappersfabrik i Gerknäs sedan 2007. Hapi fick utmärkelsen som erkänsla för hans energiska och uppoffrande engagemang för arbetstagarnas sak. Andra viktiga kriterier i valet var samarbetsförmåga, organisationsaktivitet och viljan att utveckla den egna yrkeskompetensen.

Finns Hapis efterträdare på din arbetsplats?

Även i år betonas samma egenskaper som vid valet av FFC:s första Årets förtroendeman. Vi letar efter en förtroendeman som samlar ett samarbetsnätverk kring sig, som håller kontakt med medlemmarna på den egna arbetsplatsen och också håller kontakt med fackavdelningen och förbundet. Förtroendemannen har förhandlings- och samarbetsförmåga, och sätter värde på att utveckla de egna färdigheterna och utbilda sig. Förtroendemannen är en aktiv intressebevakare och utvecklar den egna arbetsgemenskapen. Medlemsrekryteringen är inte heller främmande för förtroendemannen som sprider information och fostrar nya aktiva. Förtroendemannen hjälper andra att orka, men ser också till att de egna krafterna inte tryter.

Finns det på din arbetsplats, i din fackavdelning eller ditt förbund en förtroendeman som har de egenskaper som beskrivs ovan? Du har följt hennes eller hans verksamhet och är övertygad om att denna person förtjänar att nomineras som Årets förtroendeman. Vi förväntar oss inte perfektion, men Årets förtroendeman ska vara en person som använder både hjärtat och hjärnan i sin verksamhet.

Stipendiet på 1000 euro överräcks till Årets förtroendeman på FFC:s förtroendemannakonferens på Kiljava institutet den 11.10.2014. Förslagen ska lämnas in till Tarja Kaukovaara på FFC (tarja.kaukovaara@sak.fi) senast fredagen den 12.9.2014. Förslag kan lämnas in av enskilda personer, arbetsgemenskaper, fackavdelningar eller förbund.

Förslaget formuleras fritt, men åtminstone följande uppgifter ska ingå; namn, e-post, telefonnummer, ålder, förbund, arbetsplats, hur länge personen har varit förtroendeman samt motiveringar.

Här kan du höra vad den första Årets förtroendeman har att säga: https://www.youtube.com/watch?v=9WkrWUtkY1M#t=89

Information:

Merja Lehmussaari, merja.lehmussaari@sak.fi, 040 504 2152