Nyhet - 02.02.2015 klo 14.33

Undersökning: Estlands nya importbegränsningar stoppade inte den yrkesmässiga langningen

Man borde ingripa på EU-nivå i passagerarimporten av alkohol, säger Hanna Kuntsi som ansvarar för Servicefacket PAM:s samhällsrelationer.

Finländarna hämtade 64 miljoner liter alkoholdrycker från Estland senaste år, framgår det av en undersökning som Forsknings- och analyscentralen TAK publicerade på måndagen. Endast fem procent av alla resenärer hämtade nästan hälften av alla alkoholdrycker. Detta är ett faktum, även om nya importbegränsningar för alkohol trädde i kraft i juli, enligt vilka normgränsen för t.ex. öl är 110 liter.

Verkningarna av Estlandsresandet syns i form av en försvagad sysselsättning speciellt inom restaurang- och hotellbranschen samt i detaljhandeln i Finland. Enligt Turism- och Restaurangförbundet MaRa har restaurangförsäljningen av öl minskat med 73 miljoner stop från år 2003 fram till år 2014.

- Varje skattehöjning ökar ytterligare prisskillnaden mellan ett restaurangstop i Finland och ett stop burköl från Estland, påpekar nationalekonom Jouni Vihmo på MaRa.

Även servicen utgör en stor del av finländarnas Estlandsresor: 85 procent av finlandsresenärerna hade använt restaurang- och cafétjänster och 43 procent hotelltjänster förra året.
PAM önskar att beslutsfattarna tar till hårdare tag för att få bukt på de stora importmängderna och för att bekämpa grå ekonomi. Tullens övervakningsresurser och alkoholinspektörernas befogenheter bör utökas.

– Passagerarimporten är ett problem inom hela EU-området, vid alla gränser. Parlamentet kunde genom ett gemensamt beslut begränsa situationen, så att detta inte skulle ligga på de enskilda medlemsländernas ansvar, föreslår Hanna Kuntsi som ansvarar för PAM:s samhällsrelationer.

Övervakningen omfattar för närvarande inte exempelvis olaglig utskänkning, vilket syns i form av en försvagad sysselsättning inom branschen och i förlorade skatteintäkter. Kuntsi påpekar att man vid några få effektiverade inspektioner av olagliga beställningsrestauranger har hittat upp till flera tusen liter importerat öl. Ofta har samma restauranger även många andra saker som behöver förbättras – t.ex. har lönerna inte motsvarat kollektivavtalet.

– Övervakning finns emellertid att få, om viljan finns. De som verkar oärligt, vill naturligtvis inte ha den, säger Kuntsi.
Kuntsi önskar att beslutsfattarna vidtar åtgärder som stöder att alkoholen avnjuts i restauranger och att den köps i detaljaffärerna. På så sätt är det möjligt att övervaka t.ex. åldersgränserna för köp av alkohol.

– Detta gynnar näringslivet och minskar de sociala och hälsomässiga olägenheterna. Vår alkohollagstiftning är föråldrad och ärendet kommer säkert att tas upp på nytt. Jag hoppas att denna undersökning stöder besluten, säger Kuntsi.

Undersökningen genomfördes genom att intervjua 3 737 resenärer på båtarna mellan Estland och Finland i februari–december 2014. Beställare av undersökningen var förutom PAM även Alkoholijuomateollisuusyhdistys ry, Turism- och restaurangförbundet MaRa, Bryggeri- och läskedrycksindustriförbundet r.f., Finlands Dagligvaruhandel rf och Finlands Alkoholdryckhandel rf.
Bildtext: Nästan hälften av de finländska resenärerna hämtar starksprit från Estland och nästan lika många hämtar öl, berättar verkställande direktör Pasi Nurkka vid Forsknings- och analyscentralen TAK.