Nyhet - 11.09.2015 klo 08.00

Regeringens nedskärningar försämrar klart PAM-medlemmars uppehälle

De försämringar som regeringen förelår sänkte klart servicebranschanställdas inkomster. Vi beräknade hur regeringens nedskärningar påverkade PAM-medlemmars lön.

Regeringen har föreslagit nedskärningar som klart försämrade anställdas uppehälle och arbetsvillkor. I snitt sjönk servicebranschanställdas inkomster med 4–6 procent. Vi beräknade hur regeringens nedskärningar påverkade PAM-medlemmars lön.

Studerande som arbetar på snabbmatställen förlorar 8,1 procent av sina inkomster

Vid sidan av sina studier arbetar studerande 20 timmar i veckan på en snabbmatskedja: fyra timmar på fredagar, åtta på lördagar och åtta på söndagar varje veckoslut i en månad.

Nu är deras lön 289 euro per vecka, dvs. 1 155 euro per månad. Ifall regeringen skär ner söndagsersättningen sjunker deras lön till 268 euro per vecka, dvs. 1 072 euro per månad. En nedskärning av söndagsersättningen minskar därmed inkomsterna med 82 euro per månad, dvs. 1 025 euro per år.

Om de dessutom är årligen två gånger sjuka i tre dagar per gång från och med fredagen kostar detta dem 148 euro extra per år. Då är årliga inkomstförlusten ännu större: 1 173 euro.

Inkomsterna sjunker med 8,1 procent.

Inkomsterna för säljare på deltid sjunker med 6,2 procent

Säljare arbetar 12 dagar per månad varav två söndagar.

Nu är deras lön 1 260 euro – efter nedskärningen 1 215 euro. Månadslönen sjunker med 45 euro, vilket innebär 563 euro per år.

Om de dessutom är årligen fyra gånger sjuka i snitt fem dagar per gång sjunker deras inkomster ytterligare med 409 euro per år. Årliga inkomstförlusten är då totalt 972 euro.

Inkomsterna sjunker med 6,2 procent.

Fastighetsskötare på heltid kan förlora upp till 1 600 euro per år

Fastighetsskötare arbetar regelbundet åtta timmar per dag från måndag till fredag. Deras månadslön är 2 250 euro. De är jourhavande en vecka varje månad.

Under jourveckan arbetar de 12 timmar en vardag (fyra timmar övertid) och dessutom åtta timmar övertid på lördagen och söndagen. Då övertidsersättningen sjunker till 50 procent och söndagsersättningen till 75 minskar månadsinkomsten från 2 851 till 2 753 euro. Per år är minskningen totalt 1 174 euro.

Om de dessutom är årligen tre gånger sjuka i snitt tre arbetsdagar per gång sjunker deras inkomster ytterligare med 693 euro per år. Därmed kan årliga inkomstförlusten vara som värst mer än 1 600 euro.

Fastighetsskötares inkomster sjunker med 4,5 procent.