Nyhet - 23.11.2017 klo 14.13
Nolltolerans för trakasserier på arbetsplatsen

Vi finns inte på menyn, säger arbetstagarna inom restaurangbranschen

Vi är inte på menyn, säger arbetstagarna inom restaurangbranschen

Arbetstagare inom de nordiska hotell-, restaurang- och cateringbranscherna vill påminna lillajulsfirarna om att arbetstagarna inte finns på menyn. Sakligt bemötande förutsätts såväl av arbetsgivarna som av arbetsgemenskapen samt av kunderna.

Hotell-, restaurang-, catering- och turistbranschens anställda utsätts ofta för sexuella trakasserier i arbetet.

Enligt en enkät som Servicefacket PAM gjorde år 2015 till anställda i servicebranscherna hade ca 50 % av alla arbetstagare i turistbranschen upplevt sexuella trakasserier från kunder (vanligast bland yngre arbetstagare och serverings- och restaurangpersonal).

Lillajultider är säsongen då detta sker allra mest och då arbetstagarna utsätts för såväl tafsande som osakliga kommentarer. De vill påminna om att de inte är på menyn. Sevicepersonalen har tillsammans med sina fackförbund i de nordiska länderna initierat en kampanj mot sexuella trakasserier nu under julen. Kampanjen vill framhäva en kultur där det råder nolltolerans för trakasserier på arbetsplatsen.

– Ingen ska behöva utstå med kränkningar i arbetet. Utgångspunkten är att arbetsgivaren ansvarar för att det inte förekommer störande beteende eller sexuella trakasserier i arbetmiljön. Vi bär alla ett ansvar för detta. Som kunder är det viktigt att vi uppför oss rejält mot arbetstagarna. Som arbetskompisar bör vi stöda dem som oavsett trakasseras, säger Jaana Ylitalo, intressebevakningsdirektör vid Servicefacket PAM.

Hon konstaterar att avlägsnandet av sexism kräver långvarigt arbete och samarbete med andra aktörer inom branschen.

Kampanjen har initierats av Nordiska Unionen för hotell-, restaurang-, catering- och turismbranscherna och hit hör följande medlemsförbund: Servicefacket PAM rf, Danmarks Stærkeste Fagforening, Hotell- och restaurangfacket, Starfsgreinasamband Íslands, Fellesforbundet.

#notonthemenu #neverok #aldrigok #metoo #vikokaröver #EikoskaanOK

Kampanjsidan på sociala medier

Rapport om sexuella trakasserier i hotell-, restaurang- och turistnäringen i de nordiska länderna

Senaste