Nyhet - 17.10.2014 klo 08.53

Tidningen Pam 12/2014: Mediauppståndelse belastar de anställda

Tidningen Pam 12/2014: Mediauppståndelse belastar de anställda

Bild: Janne Hulkkonen / iStockphoto

På sistone har det skett flera fall med mobbning i offentligheten.

Ett exempel är de två anställda vid Hesburger i Kuopio. De hamnade i blåsväder då en kund i restaurangen berättade på Facebook om ett fel de anställda begått. 55 000 personer ”gillade” inlägget och det spreds till flera hundra tusen mänskor. Fallet behandlades i både massmedia och i lokala medier. Hjälten var personen som skev inlägget, skurkarna var de anställda.

Päivi Rauramo vid Arbetarskyddscentralen TTK är insatt i sociala medier. Enligt henne är publicitet i social media en psykosocial risk för de anställda.

"I synnerhet anställda inom kundservice löper risk för att bli utsatta för publicitet", säger Rauramo.

Enligt Rauramo går det att förebygga negativ publicitet genom att utbilda och ge anvisningar om hur man ska fungera i vissa kundservicesituationer. Samtidigt ska man också tala om att stöda personalen och vad man kan lära sig av misstag – om och när de sker.

TTK har nyligen gett ut en handbok på finska om sociala medier på arbetsplatsen.

Läs mer i tidningen Pam 12/2014 som också finns som e-tidning. E-tidningen har också svenska sidor.

Skribent: Tiina Ritala

Senaste

Mest lästa