Nyhet - 03.06.2016 klo 09.19

Tidningen Pam 7/2016: Dubbeltrubbel

Bild: Lehtikuva/Tuomas Marttinen/Janne Hulkkonen.

Antalet PAM-medlemmar vars arbetslöshetsdagpeng mäts ut har fördubblats på knappa 10 år, visar siffror som Pam-tidningen tagit fram.

– Problemet med utmätning har blivit värre, konstaterar Pekka Tiainen som är konsultativ tjänsteman vid arbets- och näringsministeriet.

2 000 personer som får arbetslöshetsdagpeng från Servicebranschernas arbetslöshetskassa har skulder hos utsökningsverket, som lägger beslag på en del av dagpengen direkt. Andelen har åtminstone fördubblats på knappa 10 år. Av 5,6 % av de som fick arbetslöshetsdagpeng utmättes en del av den under varierande längd under fjolåret. År 2006 var motsvarande antal 858 och andelen 2,8 %.

– Långtidsarbetslösheten syns i statistiken. Då klarar ekonomin inga extra utgifter, säger riksfogde Juhani Toukola.

Riksfogdeämbetet ansvarar för utmätningsväsendet och dess utveckling.

I verkligheten är antalet arbetslösa personer med skulder hos utsökningsverket ännu högre, eftersom a-kassan bara vet om utmätningen då utsökningsverket skickar betalningsförbud på dag­pengen till a-kassan. Skulder kan drivas in på många andra sätt av den arbetslösa. I vissa fall kan också den inkomstrelaterade dagpengen vara så låg att den inte överstiger utmätningens skyddsdel på 678 euro för en ensamstående. Skyddsdelen är större om den skuldsatta har familj. De här fallen syns alltså inte i de siffror som Pam-tidningen tagit fram.

En arbetslös medlem i Servicebranschernas a-kassa får i snitt en dagpeng på 1 260 euro per månad. Först tar skattmasen sin del på kring 20 %. Efter det tar utsökningsverket två tredjedelar av det återstående beloppet, som överskrider utmätningens skyddsdel på 678 euro. Summan som personen har kvar att leva på ligger på 800 euro. Personen har då ofta rätt till socialbidrag.

Läs mer i tidningen Pam 7/2016.

Skribent: Jonna Söderqvist

Senaste