Organisationsnyhet - 19.02.2014 klo 14.00

Obetald medlemsavgift?

Om du av någon anledning inte har betalt din medlemsavgift, lönar det sig att rätta på det.

Under våren kommer PAM att skicka påminnelser om obetalda medlemsavgifter till dem som har haft några oregelmässigheter i betalningar under förra halvåret. Enligt reglerna kan medlemskapet i förbundet och a-kassan avslutasom medlemsavgiften eller meddelande om betalningsfrihet blir försömt för en längre period än tre månader. Medlemskapet i förbundet avslutas inte med en gång, men det är viktigt att du svarar på brevet, om du får ett.

Om du får ett påminnelsebrev hittar du bifogad en bankgiroblankett som du kan betala medlemsavgifterna med. Om du har en legitim grund för att inte vara med i arbetslivet, kom ihåg att meddela om betalningsfrihet. Det kan du göra t. ex. i förbundets e-tjänst. Legitima grunder är t. ex. familjeledigheter, militärtjänst eller studier.

Om dein arbetsgivare uppbär medlemsavgiften, skickas brevet först till arbetsgivaren. Först efter det, om det fortfarande fins missförhållanden i betalning av medlemsavgiften, skickas brevet till medlemmen. Om du får brevet, kolla i lönespecifikationen att arbetsgivaren har dragit av medlemsavgiften från lönen. Om du inte hittar några uppgifter om detta, kontakta löneavdelningen för att begära uppbäring av medlemsavgiften. Om du kan se i lönespecifikationen att medlemsavgiften är avdragen, är saken sannolikt i sin ordning och uppgifterna på väg till PAM. Även i detta fall ber vi dig att returnera redovisningsblanketten som kom med brevet och kryssa av punkten Arbetsgivaren har uppburit medlemsavgiften för den period för vilken betalning fattas. PAM sköter saken för dig med din arbetsgivare.

Skribent: SYSTEM