Organisationsnyhet - 27.10.2014 klo 09.21

Förändringar i livet – håll fast vid ditt medlemskap

Förändringar i det egna livet kan ha konsekvenser för medlemsavgifterna. I vissa livssituationer kan du bli befriad från att betala medlemsavgifterna, och i vissa situationer är det av andra orsaker bra att uppdatera sina uppgifter hos PAM.

Om det blir ett avbrott i löneinkomsterna, exempelvis på grund av värnplikt, studier eller familjeledigt, ska du alltid meddela förbundet om det. Om du av en godtagbar orsak är borta från arbetslivet behöver du inte betala medlemsavgift, men ditt medlemskap bibehålls oförändrat. Det lönar sig alltså inte att skriva ut sig ur förbundet för den tid man är ledig.

På PAM:s webbplats finns det en hel del information om hur du sköter ditt eget medlemskap. På webbsidorna har vi samlat information bland annat om följande ledigheter utan lön:

• föräldraledigheter
  • värnplikt
  • studier
  • byte av arbetsplats

Så här meddelar du om avbrott i löneinkomsterna

• I den elektroniska medlemstjänsten
  • per e-post jasenrekisteri@pam.fi
  • på servicenumret 030 100 640.

Då du återvänder till arbetslivet

Då du återvänder till arbetslivet efter en längre paus är det viktigt att du kontrollerar i din lönespecifikation att medlemsavgiften dras av lönen.

Om du betalar medlemsavgifterna själv kan du betala dem i vår e-tjänst. Logga in med ditt eget medlemsnummer och lösenord. Du kan också beställa referensuppgifter för betalningen på servicenumret 020 774 2000 eller per e-post på adressen jasenrekisteri@pam.fi.