Nyhet - 20.11.2018 klo 12.00
Fullmäktige

Sirpa Laakso till PAMs fullmäktige: Sipiläs regering har inte åtnjutit vårt förtroende

Servicefacket PAMs fullmäktiges ordförande Sirpa Laakso kritiserar Sipiläs reglering för försämringar i arbetslivet och uppmuntrar förbundets medlemmar att vara aktiva i valet: PAMs medlemmar behövs för att försvara låginkomsttagares ställning i samhället.

PAMs fullmäktiges fyraårsperiod lider mot sitt slut och på Petäys pågår den innevarande förbundskongressperiodens sista fullmäktigemöte.

På den tre dagar långa kongressen som anordnas i juni nästa år väljs ett nytt fullmäktige för PAM och förbundet får även en ny ordförande.

Sirpa Laakso, regional förtroendeman på Osuuskauppa Hämeenmaa, som lett diskussionerna i fullmäktige de senaste fyra åren skrädde inte orden i sin kritik mot Sipiläs regering i sitt inledningsanförande.

”Under de senaste åren har man försökt tvinga på fackföreningsrörelsen en massa. Man har vridit åt och hotat med både tvångslagar och försämring av uppsägningsskyddet. Den här regeringen har inte åtnjutit vårt förtroende, konstaterade Laakso och fortsatte

”Det återstår fortfarande mycket att göra för fackföreningsrörelsen och PAM. Det har det här landets regering visat genom sitt agerande. Arbetsgivarsidan sluter leden och gör allt för att arbetstagarna inte ska vara med i facket. Det måste man sätta stopp för och även av den anledningen behövs vi på PAM för att försvara lågavlönade och dem som är svagare.

Laakso vädjar till alla PAMs medlemmar att ta ansvar för fackförbundet och ställa upp som kandidater till PAMs förbundskongress som hålls nästa vår.
”Jag hoppas att så många som möjligt ställer upp i valen till förbundskongressen och vi får röstdeltagandet att öka. Dessutom hoppas jag att många av arbetstagarna inom servicebranscherna och medlemmarna i förbundet blir riksdagsvalskandidater, så att man kan välja in vettiga människor som driver löntagarnas frågor i vårens val till riksdagen”, konstaterade Laakso.

PAMs fullmäktige sammanträder just nu i Hattula på sitt stadgeenliga höstmöte. På mötet beslutar man bland annat om ekonomiplanen och verksamhetsplanen för 2019 och beslutar om förbundets medlemsavgift för 2019.

Senaste

Mest lästa