Päivitämme tälle sivulle uusimmat ansiopäivärahan maksamiseen koronaepidemian aikana liittyvät uutiset ja toimintaohjeet.

Lyhyt toimintaohje, jos sinut on lomautettu koronan vuoksi:

1. Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-toimistossa. Ilmoittaudu viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä. Huom! Vain EU- ja ETA-maiden kansalaiset voivat tällä hetkellä käynnistää työnhakunsa TE-toimiston verkkopalvelussa. Lue lisää.

2. Hae ansiopäivärahaa työttömyyskassalta. Ensimmäisen hakemuksen voit lähettää kahden viikon lomautuksen jälkeen. Jos lomautus on lyhyempi, hae päivärahaa aikaisintaan viimeisen lomautuspäivän jälkeen. Kaikki hakemukset liitteineen voit lähettää verkkopalvelussamme. Päivärahaa on haettava kolmen kuukauden kuluessa. Jatkohakemuksen voi lähettää 4 viikon / kuukauden jaksoissa ja aikaisintaan haettavan jakson viimeisenä päivänä.
    Liitä ensimmäiseen hakemukseen:
    - lomautusilmoitus
    - palkkatodistus 26 viikolta ennen lomautusta (alla lisätietoa)

Työttömyyskassa saa verotustiedot suoraan verottajalta. Huomaathan, että palkkaa varten annettu veroprosentti korotetaan päivärahaa maksettaessa 25%:iin. Voit pyytää muutosverokortin etuutta varten verottajan OmaVero -palvelusta. Tällöin päivärahaa verotetaan ilmoitetun prosentin mukaisesti. Merkitse etuuden maksajaksi Palvelualojen työttömyyskassa.

3. Tietoa ansiopäivärahan maksamisesta ja lomautuksesta löytyy netistä. Puhelinpalvelussamme on ruuhkaa epidemian aikana. Soittaa kannattaa vain, jos se on välttämätöntä. Alla hyödyllisiä linkkejä:

- Lisätietoa päivärahan maksamisesta lomautuksen ajalta
    - Hakemusten käsittelytilanne
    - Kooste väliaikaista lakimuutoksista ja niiden kestoista (TYJ:n nettisivut)
    - Lainsäädäntöön koronaepidemian vuoksi tehdyt ja suunnitteilla olevat muutokset
    - Työtehtosopimuksiin koronaepidemian vuoksi tehdyt muutokset

Huom! Puhelinpalvelussamme on ruuhkaa. Tietoa kannattaa etsiä ensisijaisesti nettisivuiltamme. Myös verkkopalvelun kautta saapuneet viestit ovat ruuhkautuneet. Viesteihin vastaaminen on tavanomaista hitaampaa. Viesti kannattaa lähettää vain, jos arvioi sen välttämättömäksi. Jäsenmaksuasioissa kannattaa lähettää viesti osoitteeseen jasenrekisteri@pam.fi

Palkkatodistus hakemuksen liitteenä voi nopeuttaa käsittelyä

Hakemuksia saapuu lähitulevaisuudessa koronatilanteen vuoksi työttömyyskassalle erittäin paljon. Jos olet ollut pitkään työssä ennen lomautusta, liitä hakemukseen palkkatodistus vähintään 26 viikolta ennen lomautusta.  Monessa tapauksessa palkkatodistus nopeuttaa hakemuksen käsittelyä.

Tartuntatautipäiväraha vähennetään ansiopäivärahasta

Sairauden ajalta maksetaan palkkaa tai sairauspäivärahaa ja karanteenin ajalta tartuntatautipäivärahaa. Tartuntatautipäiväraha ei estä ansiopäivärahan maksamista, mutta se vähentää maksettavaa ansiopäivärahan määrää. Lomautuksen ajalta työttömyyskassa maksaa ansiopäivärahaa, jos ansiopäivärahan saamisen ehdot täyttyvät.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat