Lomautus koronaepidemian vuoksi

Toimi näin, kun saat tiedon lomautuksesta:

1. Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-toimistossaVoit saada ansiopäivärahaa vain niiltä päiviltä, kun työnhakusi on voimassa työvoimatoimistossa.  Päivärahaoikeuden saamiseksi sinun on haettava kokoaikatyötä. Muista ilmoittautua viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä.

Huom! Vain EU- ja ETA-maiden kansalaiset voivat tällä hetkellä käynnistää työnhakunsa TE-toimiston verkkopalvelussa. Lue lisää.

2. Hae ansiopäivärahaa työttömyyskassalta.

Voit lähettää ensimmäisen hakemuksen, kun lomautus on kestänyt kaksi viikkoa. Mikäli lomautusaikasi on lyhyempi, hae päivärahaa aikaisintaan viimeisenä lomautuspäivänäsi. Ensimmäisen hakujakson viisi ensimmäistä päivärahapäivää ovat omavastuuaikaa. Lue lisää omavastuuajasta.

Ansiopäivärahassa on kolmen kuukauden takautuva hakuaika. Päivärahan hakeminen ajoissa on omalla vastuullasi.

Jatkohakemukset tulisi lähettää neljän viikon tai kuukauden mittaisilta hakujaksoilta aikaisintaan hakujakson viimeisenä päivänä.

3. Liitä ensimmäiseen hakemukseesi lomautusilmoitus ja työsopimus.

Saamme palkkatietosi tulorekisteristä, mutta mikäli tulorekisterin ilmoitus on suppea, saatamme pyytää sinulta 26 viikon palkkatodistusta. Tarvitsemme nämä tiedot työssäoloehtosi tutkimiseen sekä päivärahasi määrän ja keston määrittelyä varten.  Lue lisää jäsenyys- ja työssäoloehdosta.

4. Pyydä muutosverokortti etuutta varten verottajan OmaVero -palvelusta. Merkitse etuuden maksajaksi Palvelualojen työttömyyskassa.

Työttömyyskassa saa verotustiedot suoraan verottajalta. Huomaathan, että jos työttömyyskassalla on käytössä vain palkkaverokorttisi, niin veroprosentti on päivärahaa maksettaessa aina vähintään 25 prosenttiin.

Voit lähettää hakemukset liitteineen verkkopalvelussamme.

Saat ansiopäivärahaa lomautuksen ajalta, mikäli ansiopäivärahan saamisen ehdot täyttyvät. Ansiopäivärahaa voidaan maksaa myös osa-aikalomautuksen ajalta. Sairauden ajalta maksetaan palkkaa tai sairauspäivärahaa. Karanteenin ajalta maksetaan puolestaan tartuntatautipäivärahaa. Tartuntatautipäiväraha ei estä ansiopäivärahan maksamista, mutta se vähentää maksettavan ansiopäivärahan määrää.

Tarkemma ohjeet ansiopäivärahan hakemiseen löydät täältä

Jäsenmaksuasioissa lähetä viesti osoitteeseen jasenrekisteri@pam.fi

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle