Ratkaisuja hakemuksen täyttöön liittyviin ongelmiiin

Tältä sivulta löydät ratkaisuja yleisimpiin ongelmiin sähköisen hakemuksen täytössä.

En onnistu lähettämään hakemusta.

En onnistu täyttämään työtunteja hakujaksolle.

ONGELMA: En onnistu lähettämään hakemusta, koska järjestelmä ilmoittaa lausunnon puuttumisesta, vaikka olen jo saanut TE-toimiston lausunnon.

RATKAISU: Poista hakemuksen oikeasta yläkulmasta ”Tallenna hakemus” -valinta ja päivitä sivu. Nyt sinun pitäisi päästä täyttämään ja lähettämään hakemus.

ONGELMA: En onnistu lähettämään hakemusta.

RATKAISU: Muistathan, että hakemuksesi lähtee kassalle vasta, kun painat ”Allekirjoita ja hyväksy”. Jos lähettäminen ei onnistu, saattaa vika olla tietoliikenneyhteyksissä. Kokeile hakemuksen lähettämistä myöhemmin uudestaan. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä kassan asiakaspalveluun. Voit tarkistaa verkkopalvelussa kohdassa ”Hakemusarkisto” tallentuneet ja lähetetyt hakemuksesi.

Jos saat hakemuksen tai pelkkien liitteiden lähettämisestä lomaketunnuksen (esimerkiksi arkisto-id: 987654), on hakemuksesi lähtenyt onnistuneesti.

ONGELMA: Olen aloittanut aikaisemmin hakemuksen täyttämisen ja tallentanut sen luonnoksiin. Nyt hakemusluonnos on kadonnut.

RATKAISU: Täytä uusi hakemus. Pahoittelemme järjestelmässä ollut vikaa, minkä takia luonnos ei ollut tallentunut.

ONGELMA: En onnistu täyttämään työtunteja hakujaksolle.

RATKAISU: Jos olet valinnut ”Työssä”-kohdan, sinun tulee antaa myös työnantajan/työnantajien nimi/nimet. Et pääse jatkamaan hakemuksen täyttämistä, ennen kuin olet täyttänyt työnantajan nimen. Jos tämänkään jälkeen, ”Valmis”-painike ei aktivoidu siniseksi, kokeile klikata hiirellä jotain valkoista kohtaa sivulla.

Kun olet painanut ”Valmis”-painiketta, hakemuslomakkeen kalenteriosio avautuu täytettäväksi ja pääset antamaan päiväkohtaisia tietoja hakujaksolle. Jos olet esimerkiksi valinnut olleesi työssä, koulutuksessa ja työtön hakujakson aikana, on sinun mahdollista päiväkohtaisesti valita jokin näistä. Jokaisen päivän kohdalla on oltava jokin merkintä. Kun olet valmis ja jokaisen päivän kohdalla on merkintä, paina sinistä ”Valmis”-painiketta.

ONGELMA: Olen pitänyt vuosilomaa hakujaksolla. En pääse lähettämään hakemusta lisäämättä lomatunteja vuosiloman kohdalle.

RATKAISU: Jos olet kokoaikatyössä, merkitse jokaiselle lomapäivälle täyden työpäivän tunnit. Jos olet osa-aikatyössä, voit tarkistaa palkkakuitistasi loma-ajan palkan. Halutessasi voit laskea siitä päiväkohtaisen lomatuntimäärän seuraavasti: loma-ajan palkka/lomapäivien määrä/tuntipalkka= lomatunnit per lomapäivä. Usein palkkakuitissa näkyy myös päiväkohtainen lomapalkka, jolloin saat päiväkohtaiset lomatunnit jakamalla päiväpalkan tuntipalkallasi. Hakemuksen käsittelyvaiheessa tarkistamme, että tunnit on laskettu oikein.

ONGELMA: En saa hakemusta täytettyä, koska järjestelmä vaatii tietoa hakukatkosta. Mikä on hakukatko?

RATKAISU: Järjestelmä ei anna täyttää hakemusta, jos edellisen hakujakson ja uuden hakujakson välillä on aukko. Jos järjestelmä vaatii syytä hakukatkolle, se tulee selvittää kassalle tai täyttää hakemus myös hakukatkon ajalta.

Esimerkki: Olet hakenut päivärahaa viimeksi 1.-31.1.2021. Nyt haet päivärahaa ajalta 1.-31.5.2021 Järjestelmä kysyy syytä hakukatkoon, koska hakujaksojen väliin jää aikaa, jolta et ole hakenut päivärahaa.

Täytä hakemus seuraavasti:

1. Paina etusivulla Hae ansiopäivärahaa -painiketta.
  2. Muuta hakujakso haluamallesi ajalle (esimerkiksi 1.-31.5.2021)
  3. Valitse Tiedot haettavalta ajalta -kohdassa itsellesi sopiva vaihtoehto siitä, mitä olet pääasiassa hakujaksolla tehnyt ja mahdolliset muut valinnat (esimerkiksi pääasiassa työtön ja lisäksi työssä).
  4. Täytä tiedot haettavalta ajalta.
  5. Selvitys hakukatkon ajalta, valitse syyksi sopiva vaihtoehto ja merkitse alkupäiväksi 1.2.2021 ja loppupäiväksi 30.4.2021.
  6. Ilmoita mahdollinen palkanmaksupäivä.

ONGELMA: Yritin hakea päivärahaa, mutta en päässyt eteenpäin lomakkeen täyttämisessä, koska järjestelmä ei hyväksy viikonlopulle työtunneiksi nollaa.

RATKAISU: Järjestelmä vaatii työpäiville aina työtunnit. Valitse Tiedot haettavalta ajalta -kohdassa, että olet töiden lisäksi ollut työttömänä. Tämän jälkeen siirry hakemuslomakkeen kalenteriosioon painamalla ”Valmis”. Nyt voit valita viikonlopun päiville ”työtön”, jos et ole tehnyt ollenkaan työtunteja viikonloppuna.

Jos sinulla on ollut viikonloppuna esimerkiksi vuosivapaa ravintola- tai kaupanalalla, voit valita Tiedot haettavalta ajalta -kohdassa myös palkallisen poissaolon. Käytä tätä valintaa kalenteriosiossa vuosivapaiden kohdalle.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.