Artikkeli - 09.10.2009 klo 14.25

Turvatarkastajat ulos lentoasemalta

SOL Palvelut siirsi Helsinki-Vantaan turvatarkastajat kiinteistöpalvelualan työehtosopimukseen ja teki heistä palveluvastaavia. Palkat laskevat, työehdot heikkenevät.

Oli kaikkien Securitas Aviationin ja ISS Securityn palveluksessa työskennelleiden turvatarkastajien viimeinen työpäivä Helsinki-Vantaan lentoasemalla, syyskuun viimeinen. Heidät oli irtisanottu sen jälkeen, kun SOL Palvelut keväällä voitti kilpailutuksen turvatarkastuspalveluista vuoden 2012 elokuuhun asti. Securitaksella ja ISS:llä oli turvatarkastuksessa yhteensä yli 400 työntekijää.

Aamuruuhkan hiljennyttyä check iniin tai turvatarkastukseen ei ollut juuri jonoja. Moni työntekijä näytti olevan enemmän tai vähemmän haikeissa tunnelmissa.
Osa turvatarkastajista oli siirtymässä kuun vaihteessa SOLin palvelukseen haettuaan vanhoja työpaikkojaan uudelleen – heidän tittelinsä muuttuu palveluvastaavaksi. Osa ei suostunut jatkamaan, jotkut taas eivät saaneet SOLilta pestiä vaikka olisivat halunneet.

Monilla lähtijöillä vaakakupissa painoi se, että SOL soveltaa turvatarkastajiin kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta turvallisuusalan sopimuksen sijasta ja palkkaisi siirtyjät pääasiassa uusina työntekijöinä. Työntekijöiden on vaikeata ymmärtää, miten ihmeessä matkustajien ja matkatavaroiden turvatarkastaminen on kiinteistöpalvelua.

Tessin vaihto tarkoittaa kilpailutuksen hävinneiden yritysten luottamusmiesten selvitysten mukaan keskimäärin noin 200 euron alennusta kuukausituloihin, ja samalla tulee muun muassa mahdollisuus pilkkoa työntekijän työpäivä osiin niin, että hän voi joutua tulemaan töihin muutamaksi tunniksi aamulla ja illalla uudestaan. Lepoaikasäännökset heikkenevät.

”Pitäisi aloittaa alusta”

Pam-lehden haastattelemat turvatarkastajat olivat yksimielisiä, että palkan ja työehtojen heikkeneminen vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon.

"Jos olisi vanhana työntekijänä päässyt SOLille, olisi sitä voinut hyvinkin harkita", sanoo Securitas Aviationilla esimiestehtävissä työskennellyt Petri Fomin. Hän haki SOLilta esimiestehtäviä, mutta ei niitä saanut. Hän siirtyy siksi Finnairin catering-puolen tarkastuspisteeseen, jossa tarkastetaan muun muassa cateringin henkilökuntaa ja vieraita.

"Monen kohdalla on niin, että jos tykkää turvatarkastajan työstä ja tästä työpaikasta, lentokentästä, pitäisi vaihtaa toisen yrityksen palvelukseen ja aloittaa tavallaan kokonaan alusta, jos haluaisi jatkaa", Fomin pohtii.

Toinen turvatarkastuksessa työskennellyt, joka halusi pysytellä nimettömänä, ei edes harkinnut SOLille siirtymistä. Hänkin siirtyy lentokentällä muihin tehtäviin. Palkka olisi SOLilla heikentynyt, mutta myöskään yhtiön toimintatapa ole herättänyt hänessä luottamusta – muun muassa tietoa uusista töistä ja työehdoista oli hänen mukaansa vaikeata saada.

Hänen työtoverinsa taas on jäämässä työttömäksi. Siirtyminen SOLille ei juuri kiinnostanut.

"Olisin joutunut aloittamaan uutena työntekijänä, ja siinä olisi mennyt ikälisät ja lomakertymät."

PAM: liikkeen luovutus

Jos vanhojen työntekijöiden työmotivaatio on koetuksella, ja samaan aikaan joukkoon tulee runsaasti uusia ja kokemattomia työntekijöitä, miten käy lentomatkustajien turvallisuuden? Jälleen kaikki haastateltavat ovat yksimielisiä: huoleen voi perustellusti sanoa olevan syytä.

"Mikä itseäni huolestuttaa on se, että tässä hukataan useampi sukupolvi turvatarkastajien kokemusta ja historiaa", Petri Fomin sanoo. Hänen mukaansa siinä työssä kokemus ja osaaminen ratkaisevat, eivät uusimmat tekniset vempeleet.

Securitas Aviationin pääluottamusmies Kai Högman lisää, että turvallisuusalan sopimuksen paremmilla palkoilla ja työehdoillakin uusien työntekijöiden löytäminen ei aina ole ollut helppoa – miten nyt käykään työntekijöiden vaihtuvuuden?

PAM on yrittänyt neuvotella SOLin kanssa pysymisestä turvallisuusalan sopimuksessa, mutta sopimussihteeri Jyrki Sinkkosen mukaan ilman tulosta. Vaihtoehtona on kuitenkin vielä pitkä tie oikeusistuimien kautta – tapaus on menossa työtuomioistuimeen pikaisesti.

"Me lähdemme siitä, että tämä on liikkeen luovutus", PAMin oikeuspalveluiden päällikkö Markku Kuoppamäki sanoo. Jos tämä kanta menisi läpi, voisi irtisanotuilla Kuoppamäen mukaan olla mahdollisuus hakea SOL Palveluilta korvauksia. Jääneiden vanhat palkat ja työehdot säilyisivät.

Jonoja syntyi

Lokakuun ensimmäisenä SOL Palvelut oli ottanut hoitaakseen suurimman osan turvatarkastuksista. Jonot venyivät aamuruuhkan aikana puoleen tuntiin, kun tavoite on viisitoista minuuttia. Paikalla ei ollut tarpeeksi työntekijöitä.

Työntekijöiltä saatujen tietojen mukaan jo ennen lokakuuta SOLilla aloittaneilla työntekijöillä oli ollut ongelmia muun muassa lisien maksamisen kanssa.

”Hinta merkitsi 90 prosenttia”

Lentokenttiä ylläpitävän Finavian tehtävä ei ole määrätä, keitä alihankkija palkkaa turvatarkastustyöhön tai paljonko heille maksetaan palkkaa, Finavian liiketoimintajohtaja Reijo Tasanen sanoo.

"Ei sitä tilaaja voi määritellä, millaisilla ehdoilla pitää työntekijät ottaa. Me maksamme (SOL Palveluille) sen hinnan, joka on sopimuksessa molemmin puolin sovittu ja yritys hommaa työntekijänsä omalla tavallaan."

"Tarjouspyynnössä sanottiin, että hinta merkitsee 90 prosenttia ja kymmenen prosenttia sitten muut arvot. Kun ehdot ja vaatimukset ovat samanlaiset kaikille, minusta hinta onkin silloin se oikea määrittelypohja", Tasanen kertoo turvatarkastustoiminnan kilpailutuksesta.

Tasanen korostaa, että jokaisen turvatarkastuksissa työskentelevän pitää käydä koulutus sekä suorittaa näyttö, ja saada sitä kautta ilmailuhallinnon lupa kyseiseen työhön. Hän ei usko uusien työntekijöiden suuren määrän myöskään olevan ongelma, sillä vaihtuvuutta on ollut ennenkin. Lisäksi Finavia sekä koti- ja ulkomaiset viranomaiset valvovat toimintaa, Tasanen sanoo.

"En näe siinä mitään turvallisuusriskiä."

Finavia on valtion liikelaitos, jonka toiminta- ja tulostavoitteet asettaa Suomen hallitus. Pam-lehti haastatteli Reijo Tasasta syyskuun viimeisenä päivänä, päivää ennen kuin SOL Palvelut otti suurimman osan Helsinki-Vantaan turvatarkastuksista hoitaakseen. 1.10. Tasanen myöhästyi STT:n mukaan lennoltaan turvatarkastusjonojen vuoksi.

 

 

 

Teksti: Tuomas Lehto

 

Uusimmat

Suosituimmat