Uutinen - 23.11.2012 klo 14.34

Turvatarkastus kuuluu vartijoiden tessiin

Työtuomioistuimen mukaan kiinteistöpalvelualan tes ei sovellu lentokentän turvatarkastustyöhön. SOL Palvelut joutuu todennäköisesti ottamaan käyttöön vartijoiden tessin.

Työtuomioistuin antoi viime viikolla lausunnon, jonka mukaan kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskeva työehtosopimus ei sovellu Helsinki-Vantaan lentokentän turvatarkastustyöhön, vaan työ kuuluisi vartiointialan tessin piiriin. Lopullisen ratkaisun sovellettavasta työehtosopimuksesta tekee Helsingin käräjäoikeus, joka pyysi työtuomioistuimelta lausuntoa seitsemän SOL Palvelujen turvatarkastajan nostamaan kanteeseen.

PAMin lakiasiainpäällikön Markku Kuoppamäen mukaan lausunto on hyvin yksiselitteinen eikä jätä tulkinnanvaraa.

"Kaiken järjen mukaan asia ratkeaa käräjäoikeudessa lausunnon osoittamalla tavalla ja SOL joutuu muuttamaan sopimustaan."

Kuoppamäki odottaa, että asia ratkeaa vielä tämän vuoden puolella.

PAM on kiistellyt SOLin kanssa asiasta siitä lähtien, kun Helsinki-Vantaan turvatarkastus siirtyi syksyllä 2009 SOL Palveluille. Kanteen nostaneet turvatarkastajat työskentelivät tuolloin ISS Securityn tai Securitas Aviationin palveluksessa vartiointialan sopimuksella. SOL ryhtyi kuitenkin noudattamaan kipan työehtosopimusta.

Securitasilta SOLille siirtyneen palveluohjaajan Niko Steniuksen mukaan kipan työehtosopimus hiertää kaikkia noin 300:aa kentän turvatarkastuksessa työskentelevää. Iso ongelma on eriarvoinen palkkaus: Stenius ja muut ennen SOLia turvatarkastuksessa aloittaneet saavat parempaa palkkaa kuin myöhemmin suoraan SOLin palvelukseen tulleet, joille maksetaan kipa-sopimuksen mukaan.

"Ei se mikään ideaalitilanne ole, että vieressä seisoo täysin samaa työtä tekevä, saman koulutuksen saanut henkilö, joka on eri tavoin palkattu", Stenius sanoo.

SOL on työnantajaliitto Kiinteistöpalvelut ry:n jäsen. Kiinteistöpalvelut ry esitti työtuomioistuimelle, että turvatarkastajan työ on käytännössä aula- ja vastaanottopalvelutyötä, ja siksi siihen voidaan soveltaa kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta.

Stenius nosti työanantajaansa vastaan kanteen, koska hänen mielestään vastuu turvatarkastustyössä on erilainen kuin aula- ja vastaanottopalvelutyössä.

"Siihen vaaditaan viranomaisten edellyttämä koulutus ja hyväksynnät ja koko työ on aivan erilaista. Me emme ainoastaan ota vastaan matkustajia vaan teemme heille EU:n vaatimat henkilö- ja laukkutarkastukset, joita ei normaalissa vastaanottotyössä vaadita", Stenius toteaa.

Työtuomioistuin on samoilla linjoilla. Sen mukaan sovellettavan työehtosopimuksen arvioinnissa on otettava huomioon turvatarkastuksen erityinen merkitys lentoturvallisuuden kannalta. Tässä mielessä työ poikkeaa olennaisesti aula- ja vastaanottopalvelutyöstä.

Teksti: Josetta Nousjoki