Artikkeli - 31.01.2014 klo 10.35

Polina Kopylova: Lapsen edunvalvonta

Seurasin tiivisti tapahtumaketjua, jonka käynnisti tammikuun alussa YouTubeen ladattu huostaanottovideo. Ketjun toisessa päässä oli erään perheen murhe. Toisessa siinsi poliittinen tahto muuttaa asioita paremmiksi. Kahden viikon aikana paljastui, että yhteiskunta käsittelee vaikeaa asiaa entistä avoimemmin.

Itse olin sosiaalitoimen asiakkaana adoptioäitinä. Kävin vuoden pituisen adoptioneuvonnan ja muutaman valmennuskurssin. Opin sanoja, kuten kiintymyssuhde, deprivaatio, katsekontakti jne. Opin myös soveltamaan teoreettisia tietoja perhe-elämäämme ja arvioimaan, miten asiat meillä ovat: sopeutuuko lapsi, mikä häntä stressaa, mikä aikuisia askarruttaa? Keskustelut adoptiokuraattorin kanssa sujuivat. Ymmärsimme toisiamme, vaikka puheissamme sekä hänen kirjoittamissaan raporteissa vilahtivat erikoistermit.

Mikäs siinä? Tiesin, mistä on kyse. Virallisesti sanottuna valvoin lapsen etua.

Sosiaalityöntekijä ja asiakasperhe ymmärtävät harvoin toisiaan. Kun tenavan äiskä hokee, että ”emmä enää jaksa kun ne huutaa koko ajan”, viralliseen paperiin ilmestyy merkintä, että ”äiti ei hallitse perusrutiineja”. Äiti ei ymmärrä tätä eikä sitä, mitkä ovat ne hyvän vanhemmuuden kriteerit, joiden mukaan häntä arvioidaan.

Kun kerroin ystäville adoptiovalmennuksestani, sain aina kuulla saman: miksei tällaista ole tarjolla tavallisille vanhemmille? On valmennuskurssit odottaville, keskusteluryhmät ja lukuisat artikkelit kasvatuksesta, on pyhät sodat kantoliina- ja rintareppukoulukuntien välillä, on superäitien ja ns. huonojen äitien blogit. Mutta missään ei ole selitystä sille, mikä on Suomen valtion mielestä lapsen etu.

Minulla on ehdotus. Liitetään äitiyspakkaukseen kirjanen, jossa selitetään ihmisten kielellä lapsen etu ja se, miten vanhempi voi huoltajana sitä valvoa.

Kirjoittanut: Polina Kopylova. Kirjoittaja on helsinkiläinen vapaa toimittaja.