Artikkeli - 31.01.2014 klo 13.32

Puh.Joht.: Jaana Ylitalo

Tulevaisuus ei tule annettuna, se pitää ottaa haltuun. Kaikki riippuu teoista, uskosta ja halusta uudistua. PAMin tulevaisuus tehdään nyt. #pam #www.pamintulevaisuus.fi

Me ihmiset olemme hyvin erilaisia. Toisilla on kyky hallita laajasti ympärillä meneillään olevia tapahtumia, toiset pystyvät keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. Molempia tarvitaan. Itse elän työssäni ja arjessani lukuisten asioiden keskellä ja yritän hallita välillä kaaokseltakin tuntuvaa kokonaisuutta. Arjen sykkeen keskellä ajatusten siirtäminen tulevaisuuteen on joskus hankalaa. Kokemuksista ja tästä hetkestä kuitenkin kumpuavat omat näkemykseni siitä, mitä palvelut ja palvelualan työt ovat jatkossa. Mihin me pamilaiset sitten haluamme yhdessä tulevaisuutta viedä?

Palvelualojen merkitys Suomen kansantaloudelle on kasvanut tasaisesti viimeiset vuosikymmenet. Nämä alat ja varsinkin yksityiset palvelut työllistävät suurimman osan suomalaisista. Työsuhteiden laadussa on edelleen reilusti tekemistä.

Pari viikkoa sitten Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla listasi ammattinimikkeet, jotka todennäköisesti häviävät tai muuttuvat parin tulevan vuosikymmenen aikana tietotekniikan kehityksen myötä. Monet pamilaiset työtehtävät olivat päässeet listalle mukaan. Oletus siis on, että yhä useampi työpaikka syntyy palvelualoille ja palvelualoilla työtehtävät muuttuvat samanaikaisesti. Olemmeko samaa mieltä Etlan skenaariosta? Jos olemme, miten ammattiliiton sitten pitäisi huomioida nähdyt muutokset ja muuntua yhä uudenaikaisemmaksi? Luommeko rinnalle oman asialistan tulevaisuudesta, jota kohti kuljemme määrätietoisesti?

Millaisen ammattiliiton sinä haluat luoda? Mitä asioita haluat nostaa kärkeen? Miten haluat viedä eteenpäin yhteistä asialistaa? Liiton tulevaisuuden elementtejä rakennetaan juuri nyt ja sinun näkemystäsi kaivataan! Tulevaisuus tehdään nyt.

Kirjoittanut: Jaana Ylitalo, PAMin 1. varapuheenjohtaja