Artikkeli - 21.02.2014 klo 13.39

Puh.Joht.: Ann Selin

Väen vähentäminen tuntuu oudolta, sillä palvelualojen työntekijät joustavat joka tapauksessa työajoillaan. #PAM #yt-neuvottelut

Mita taalla tapahtuu nut? lausahti vasta puhumaan harjaantuva veljenpoikani poika Elmo mökkireissulla, kun aikuiset ilakoivat äänekkäästi pihapiirissä.

Niin, mitä ihmettä? Palvelualojen yritykset ovat kilvan ilmoittaneet yt-neuvotteluista. Miksi tätä sitten pitää kummastella? Kyllähän jokikinen iikka ymmärtää, ettei taloudessa mene hyvin. Tiedetään myös, että huolimatta kansantalouden orastavasta hitaasta kasvusta palvelualat reagoivat aina talouden muutoksiin viiveellä.

Onkin hyvin outoa ja lyhytnäköiseltä vaikuttavaa, että on aloitettu yt-menettelyt ja ilmoitettu henkilöstön vähentämistarpeista. En ole sitä mieltä, että kannattamatonta yritystoimintaa pitäisi väkisin ylläpitää, tai ettei toimintoja saisi järkeistää ja tehostaa. Vain kannattava yritystoiminta turvaa tulevaisuudenkin työpaikat.

Puhumme nyt kuitenkin palvelualoista, joilla työvoiman vaihtuvuus on hyvin suuri. Nämä alat eivät ole mediahuomion keskipisteessä suurilla irtisanomisuutisilla. Vaihtuvuuden lisäksi on runsaasti osa-aikatyövoimaa, jonka työtunnit nousevat ja laskevat suhdanteiden mukaan. Joustoa on.

Toivotan kaikille henkilöstöedustajille voimia ikävissä neuvotteluissa. Liitto on tukenanne. Toivotan jaksamista myös niille, jotka odottavat päätöstä siitä, kuka saa työpaikkansa pitää.

Yritysjohtoon vetoan, että neuvotelkaa avoimin mielin, etsikää henkilöstön kanssa todellisia vaihtoehtoja. Panostakaa uuteen liiketoimintaan ja henkilöstön valmistamiseen sen tarpeiden täyttämiseksi. Kouluttaminen, sitoutumisen osoittaminen ja keskinäinen luottamus takaavat osaavan ja tuottavan työvoiman myös tulevaa varten.

Teksti: Ann Selin, PAMin puheenjohtaja