Uutinen - 06.02.2014 klo 16.35

Sopimusjärjestelmä syyniin

Neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän uudistamista koskevissa neuvotteluissa tulee puitavaksi isoja ja periaatteellisia kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa työehtosopimusten normien määräytymistä, lakko-oikeutta ja paikallista sopimista.

Neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän uudistamista koskevat neuvottelut ovat alkaneet. Palkansaajakeskusjärjestö SAK:n edunvalvontajohtaja Janne Metsämäki arvioi tänään, että SAK:n tekemät, vielä alustavat tavoitteet tarkentuvat maaliskuun aikana. Kevään aikataulu ja teemat on sovittu työryhmän ensimmäisessä tapaamisessa, joka oli viime viikon maanantaina.

SAK tuo pöytään alipalkkauksen kriminalisoinnin, mikä toisi työnantajille sanktiot työehtosopimuksen rikkomisesta. Myös sopimushoppailun torjuminen ja ennaltaehkäisy tulee esille eli kysymys siitä, miten helposti työnantaja voi vaihtaa työehtosopimusta. Tavoitteena on myös paikallisen sopimisen pelisääntöjen täsmentäminen. Työnantajat ovat halunneet lisätä paikallista sopimista omista lähtökohdistaan.

Neljänneksi SAK haluaa estää turvaamistoimien käytön työtaisteluoikeuden rajoittajana. SAK ei halua, että käräjäoikeus voisi nykyiseen tapaan estää edessä olevan lakon sen taloudellisiin haittoihin vedoten.

Työryhmässä on peräti 32 jäsentä ja PAMia neuvotteluissa edustaa puheenjohtaja Ann Selin. Työryhmän on määrä saada työnsä valmiiksi syksyn 2014 aikana.

Neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän uudistamista pohtivasta työryhmästä päätettiin viime syksyllä osana työllisyys- ja kasvusopimusta. Siinä sovittiin myös työuria ja eläkkeitä pohtivasta työryhmästä, joka sekin on käynnistänyt neuvottelunsa.

Teksti: Marja Ikkala