Artikkeli - 21.02.2014 klo 10.39

Veera Oksanen: Hämmentävä huppeli

Siellä on korkeat alkoholiverot ja silti porukka juo liikaa, minulle sanottiin, kun kerroin tulevani Suomesta. Heikkoutemme on maailmankuulu. Me suomalaiset osaamme opiskella ja juoda.

Olen varsin tyytyväinen, etten joudu tekemään maahamme alkoholilainsäädäntöä. Mistä tahansa kulmasta asiaa katsookin, ei päätöksissä voida kuin epäonnistua. Korkeilla veroilla ajamme suomalaiset Viroon ja ravintolat konkurssiin. Alkoholinkäyttö lisääntyy entisestään, kun ei tarvitse kuluttaa kaloreita edes lähipubiin vaeltamiseen. Jos veroja laskettaisiin, käyttäisivät suomalaiset silti liikaa alkoholia.

Ulkomailla kuulin vieraan sanan: juomakulttuuri.

Ranskalaista viininmaistelua ja saksalaista ruokaolutta tuskin voi verrata suomalaiseen tapaan vetää pää mahdollisimman täyteen. On kuulemma maita, joissa nuorillekaan ei ole tavallista juoda joka viikonloppu itseään sekaisin. Jotkut jopa juovat siksi, että juoma maistuu hyvältä.

Minulla on tapana uskoa tietäväni, miten asiat toimisivat paremmin. Tuijottelen alkoholiuutisia kuitenkin täysin ratkaisukyvyttömänä.

Jossain vaiheessa olemme joutuneet tilanteeseen, jossa meitä ympäröivä kulttuuri kehottaa meitä juomaan. Eikä ainoastaan yhtä saunakaljaa, vaan niin paljon, että puhe sammaltaa. Tähän kulttuuritoimintaan ryhdytään yhä vain nuorempana. Vaikka baariin ei päästäisikään, aina löytyy joku, jonka kotiin voi tulla juhlimaan.

Keski- ja eteläeurooppalaisissa maissa saatetaan juoda useammin. Ruoan kanssa otetaan päivittäin lasi viiniä tai olutta. Kun juhlitaan, juhlitaan kevyemmillä juomilla.

Ehkä juomakulttuurillemme voisi antaa tekohengitystä hyväksymällä se, että ihmiset haluavat olla välillä huppelissa. Alkoholin demonisoiminen ei ole koskaan toiminut. Jos olisi kannattavaa juoda mietoja alkoholijuomia ravintoloissa, niin toki meidän pitäisi siihen kannustaa. Vironmatkoja emme saa millään loppumaan, mutta ehkä voisimme pelastaa muutaman työpaikan ravintola-alalla.

Teksti: Veera Oksanen, hämeenlinnalainen kaupunginvaltuutettu ja opiskelija.