Uutinen - 28.03.2014 klo 15.55

AVI: puhelinmyyntityössä usein palkkaus- ja työsuojelupulmia

(Pam-lehti/työsuojelu) Neljänneksessä työsuojelutarkastajien tarkastamista puhelinmyyntialan yrityksistä oli huomautettavaa palkkauksessa. Pulmia oli myös työterveyshuollossa ja sairasajan palkassa.

(Pam-lehti/työsuojelu) Jopa joka neljännessä aluehallintovirastojen  (AVI) työsuojelutarkastajien tarkastamista puhelinmyyntialan yrityksistä oli huomautettavaa palkkauksessa, AVIt tiedottivat perjantaina.

"Palkka oli usein määritelty työsopimuksessa siten, että saattoi syntyä tilanteita, joissa työntekijälle ei kertynyt lainkaan palkkaa. Puhelinmyyntialalla yleisesti käytössä oleva osittain tai kokonaan provisioon perustuva palkkaus ei saa merkitä sitä, ettei työntekijälle jää käteen palkkaa käytännössä ollenkaan", tiedotteessa todettiin. Joissakin yrityksissä perehdytysajalta ei maksettu palkkaa, mikä on lainvastaista.

Lisäksi joka kymmenennessä työpaikassa työsopimuksissa oli lainvastaisesti määritelty sairausajan palkan määräytyminen. Työterveyshuoltoa ei ollut lainkaan viidessätoista prosentissa työpaikkoja.

Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet tarkastivat noin 200 puhelinmyyntialan työpaikkaa vuonna 2013. Alaa koskeva työsuojelun valtakunnallinen valvontahanke alkoi silloin ja jatkuu vielä tämän vuoden ajan. PAM on solminut call center -alalle työehtosopimuksen, mutta se ei ole yleissitova. Monet alan työnantajat eivät ole järjestäytyneet työnantajaliittoon.

Tuomas Lehto

Teksti: Tuomas Lehto