Artikkeli - 14.03.2014 klo 13.18

Puh.Joht.: Kaarlo Julkunen

Lähes kaikilla työpaikoilla on asioita, joista puhutaan ja joiden halutaan muuttuvan, mutta mitään ei tapahdu. #työpaikatkuntoon

Usein nämä pienet asiat vaikuttavat jokapäiväiseen työhön ja viihtymiseen. Niiden korjaamiseksi ei kuitenkaan tehdä mitään, tai odotetaan, että joku muu ulkopuolinen ”enkeli” tekisi sen.

PAMin järjestölinjalla on viime elokuusta alkaen työstetty uutta pamilaisille sopivaa Työpaikat kuntoon -toimintaohjelmaa. Ideana on etsiä tapoja, joilla työntekijät yhteistyöllä raivaavat pois esteitä hyvälle työpäivälle. Otetaan siis hommat työntekijöiden omiin käsiin.

Työpaikat kuntoon -pilotti näkyi perinteisellä viikko 5:llä, joka tavoitti yli 4000 työntekijää. Liiton ja sen ammattiosastojen lähettiläät veivät työpaikoille Reilun kaupan kahvipaketteja ja kannustivat työntekijöitä järjestämään työpaikalla kahvihetkiä, joissa puhutaan työpaikan asioista ja päätetään niiden saattamisesta kuntoon.

Työpaikat kuntoon on yksi niistä teoista, joilla PAM uudistuu vastaamaan tuleviin haasteisiin. Liittomme on laivatermein kääntämässä keulaansa sinne, mistä ammattiyhdistys saa voimansa ja missä voidaan tehdä nopeimmin työelämään parannuksia: työn pintaan, työpaikoille. Pienellä pilkkeellä hyväntuulisuutta keskustellaan ja sovitaan yhdessä vaikeistakin asioista. Kaiken ydin on työntekijöiden yhdessä tekeminen. Liiton tärkein tehtävä on kuunnella, antaa vinkkejä ja tukea työporukoita tarpeen mukaan.

Innostuitko? Kiinnostuitko? Keskustele työkavereiden kanssa siitä, miten yhteistyöllä voitaisiin saada joku työpäivää askarruttava asia kuntoon. Lähdetään pienestä liikkeelle ja opitaan työpaikalla vaikuttamisen malli. Kokemuksien ja rohkeuden kasvaessa tartutaan isompiin asioihin. Työpaikat kuntoon jatkuu pilottina toukokuun loppuun. Sitten päätetään, millaista on tulevaisuuden pamilainen työpaikkatoiminta.

Tässä hankkeessa kaikki palkitaan. Millä? Paremmalla työpäivällä.

Teksti: Kaarlo Julkunen, PAMin 2. varapuheenjohtaja