Uutinen - 21.03.2014 klo 09.55

Vuoden Tarjoilija on Toni Yksjärvi

Suomen paras tarjoilija ja kokki valittiin jännittävässä finaalissa myöhään torstai-iltana.

Suomen paras tarjoilija ja kokki valittiin jännittävän finaalin jälkeen myöhään torstai-iltana.

Ammattitaito, persoona ja luottamus omaan tekemiseen tekivät Toni Yksjärvestä Vuoden Tarjoilijan 2014 tiukassa kisassa Helsingin Messukeskuksessa.

Finalistien tehtävänä oli viiden hengen seurueen päivällisen tarjoilu ruokajuomineen. Lisäksi tarjoilijoiden tuli valita Vuoden Kokki -kilpailijan suunnittelemaan menuun sopivat viinit, valita tarjoiltavat juustot, valmistaa ja tarjoilla tilatut kahvit sekä esitellä ja tarjoilla avec-juomat.

"Kilpailun voittajassa on aistittavissa kokemus, ammattitaito ja itseluottamus omaan tekemiseen. Ominaisuudet, jotka kasvavat kokemuksen karttuessa. Myös hänen oma persoona oli osa palvelukokemusta. Kilpailun voittaja on huippuasiakaspalvelija, joka sai asiakkaansa viihtymään ja nauttimaan", kertoo kilpailun päätuomari Janne Marin kilpailun järjestäneen ELO-säätiön tiedotteessa.

Yksjärvi työskentelee helsinkiläisessä Gastrobar Emossa. Hän mitteli Vuoden Tarjoilija -tittelistä jo viime vuonna, kun kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa, ja sijoittui kolmanneksi. Yksjärvi palkittiin opintomatkalla Torresin viinitilalle Espanjaan sekä 5 000 euron apurahalla.

Toiseksi parhaana tarjoilijana palkittiin Kata Shecter (Musta Lammas, Kuopio) ja kolmantena Tanja Pöyhönen (Pöllöwaari, Jyväskylä). Samalla käydyn Vuoden Kokki -kilpailun kärkeen sijoittui Heikki Liekola (Grotesk Meat Bar, Helsinki), toiseksi Ismo Sipeläinen (ravintola G.W. Sundmans, Helsinki) ja kolmanneksi Toni Kostian (ravintola G.W. Sundmans, Helsinki).

Teksti: Josetta Nousjoki